Konstig rubrik kanske, men jag ska utveckla...

Har ett 9 meter brett rum (tidigare två rum) som jag ska lägga parkett i.

Fönster åt norr och söder, så riktningen har jag redan bestämt. Men skulle det vara möjligt, eller kanske till och med dumt, att dra en två eller tre bitar bred "mittremsa" i rummet som går i motsatt väderstreck för att sedan lägga i riktning ut mot fönstren?

Jag tror ni förstår frågan, annars får jag väl visa mina mediokra kunskaper i paint... =)

Tack på förhand.

P.S Länk till golvet om det gör någon skillnad: http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...butiksvara/13405/parkettgolv-ek-lackad-3-stav

Det är Byggmax billiga prisvinnande stolthet...
 
Jag förstår inte ens varför.
 
Nej, och det kanske inte är nödvändigt för frågan i sig?

Det är olika innertak, ena sidan är gips och andra sidan är nån form av spårad porös träblandning som frun inte tillåter mig ta ner.

Jag tänkte att det skulle det skulle ge en bra slutbild att ha ett golv utan skarv som ändå ger intryck av att vara delat för att matcha mot taket.
 
Förstår tanken, men det finns väl en risk att golvet i och med ökad luftfuktighet, sväller på bredden. Trägolv har ju en tendens att svälla och krympa. Frågan är om det inte kan ställa till problem om exempelvis de tvärliggande bitarna i mitten av golvet sväller på bredden och ställer till det för de längsgående bitarna i resten av golvet, om du hänger med på mitt resonemang? Notera dock att jag inte har en aning om det verkligen blir ett problem, jag bara spekulerar utifrån egen erfarenhet av trägolv och hur de förändras i takt med ökad/minskad luftfuktighet.
 
En vacker dag har du övertalat hon som bestämmer att fixa taket.

(Seriöst: två olika takmaterial kan ju inte vara optimalt ens för en.. nåja :surprised: )

Och då står du där med ett snyggt tak men med ett golv som väcker frågor :)


Rent tekniskt tror jag dock inte att det är några problem att göra som du tänker.
 
  • Gilla
Placebo
  • Laddar…
Haha, övertalningsförsöken har pågått i ca 3 år nu.

Jag börjar ge upp och inse att jag kommer få leva med den delningen även om jag anser det vara långt från estetiskt rätt... =)

Edit: har faktiskt tänkt tanken att återskapa ca 20 cm av den gamla väggen mot taket, bara för att förstärka intrycket av olika rum och få bort den omedelbara synen av två olika innertak mot varandra. Då skulle jag åtminstone kunna tapetsera och bygga två olika rum i takhöjd men ändå ha ett golv... Vi pratar en 6 meter bred öppning mellan matrum och vardagsrum.
 
Redigerat:
Bra tanke!
Hur används rummet nu? Matrum och vardagsrum tydligen.

Att sätta upp en halvvägg, och en liten "kant" under taket kanske löser problemet.
Det gäller att förvilla åskådarens blick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.