Jag har för 2år sedan skissat på ett hus i autocad..
Har jobbat utomlands ett tag och nu e jag hemma igen och vi funderar på att köpa hus.Men det finns inga som tilltalar oss i våra trakter. Har mark men utan vatten och el ... Autocad är ju inte lätt så funderar nu på om det e lönt att börja på det projektet igen? Eller ska man bara köpa ett hus som är tillgängligt fast man inte känner 100% för det. Vill heller inte att det ska springa iväg för mycket med ekonomin, men tittar man på ett hus för ca 1.2 milj kan man väl lika gärna bygga ett och få sitt drömhus(ej över 2milj). Jag har inga byggerfarenheter innan..Ni som har ritat och byggt själva , vad hade ni för tankar innan , vad sa arkitekten när ni visade projektet etc..?? ???
 
Efter att ha provat diverse ritprogram så gav vi upp, man tappade snabbt bort sig i hur man skulle rita en viss sektion och inte varför.

När vi hade bestämt oss för vilken husleverantör som vi skulle välja, gjorde vi alla "ritningar" med hjälp av kopior av ritningar från deras sortiment, sax, klister, bläckpenna och tippex. Enkelt och bra! ;D
 
Vill tipsa om ett mycket, för amatörer, användbar ritprogram som man kan ladda demo från och använda gratis i 45 dagar: deltacad.com
Man blir profs efter 1 timmes träning, kan jag gissa. Mej tog det en förmidag (dålig på engelska). Vill man behålla den så kostade det knappt 300kr men mycket mer värd, tycker jag som har ritat husplaner med angivna mått. Programmet har fått fina betyg på danska ingeniörernas hemsida och den väggen hittade jag den.
Rekommenderas varmt av
gaia
 
Vi höll på att ge upp med att hitta en planlösning som skulle passa oss. Det tog oss hela hösten m h a en arkitekt innan vi till slut lyckades få till det.
Vi har bla utgått från delar av hus som vi gillar, exvis v-rums- och köksdel, ihop med en sovrumsdel.
Samtidigt får man inte glömma bort hur exvis takkonstruktionen blir. Det kan lätt bli komplext vilket fördyrar huset. Vad jag klumpigt försöker säga är att 2 olika planlösningar som inte spelar någon större roll inuti, kan kosta väldigt olika i slutändan pga en mer avancerad byggteknisk konstruktion. Men det är också där arkitekten kommer in och finputsar mått mm.

Men det är vansinnigt kul (och skönt) när man äntligen fått till det - lycka till! :D
 
Bob_the_builder
Tja, vad ska man säga... Vi började med att titta i tonvis med huskataloger. Fastnade för några, funderade, letade tomter, förkastade hus som inte passade in på tomterna, bestämde oss för tomt, hittade en passande husmodell. Självbygge hade vi redan bestämt oss för. Ritningarna till just det huset var ju inte så lätta att få tag i antog jag (men försökte faktiskt aldrig), så jag började rita upp huset i ett enkelt cadprogram (Qcad). Inledningsvis gjorde vi en exakt kopia av huset, men ganska snart började vi göra ändringar, först fönster, sedan rumsindelning, husets yttermått fick sig en omgång osv osv.

Vi tyckte att det var en trygghet att ha en genomtänkt plan att utgå ifrån, men ju allteftersom planeringen fortskred blev vi mer och mer djärva i våra ändringar.

Inte heller vi har låtit någon arkitekt lägga sina kladdiga konstnärsfingrar på våra ritningar. ;D
 
Vi ritade vårt hus själva och ångrar inte en sekund att vi gjorde det.

Det tar tid men det är samtidigt väldigt roligt ;D

Vi använde både papper, penna och millimeter linjal och CAD program.

När vi gjorde ritningen klar, lämnade vi över den till hustillverkaren som gjorde alla tekniska ritningar.

Lätt som en plätt ;D ;D
 
Tackar ...
Behöver nog lite kickar... i rätt riktning.
Har satt igång Autocad igen, provar förresten 2004. Men vi letar samtidigt hus i komunen (tror inte jag hittar något med bra läge..) och förhoppningsvis när man inser att husbygget är genomförbart (och man ser ljuset i tunneln) så försvinner tankarna på att "fan vad enklare det skulle vara med att köpa ett färdigbyggt"...
 
@gaia: Jag tankade hem ocj provade det programet du lovordade men vet inte om jag gillar det speciellt mycket.
Nu har jag iofs inte arbetat med något annat cad-program men jag hade en vision att det skulle vara betydligt enklare att hantera... ex vis måttmässigt och så. Oxå trodde jag att det skulle finnas färdiga lösningar och snabbkommandon för att exvis rita en 70mm regelvägg av en viss längd.
Nu måste man hålla på att hålla reda på massa koordinater och grejs.

Nä... om någon säger att autocad med byggtillval (eller vad det nu kan heta) funkar så, då kan jag tänka mig att använda datorn, annars blilr det penna och papper som gäller.
 
När jag rhöll på med ritarbetet på huset testade jag diverse olika CAD-verktyg. Bara skit. Kväser inspirationen. Det är ingen höjdare att inte kunna få ner bra ideér DIREKT när de kommer istf slåss med ett dåligt gränssnitt.

Det slutade med papper, linjal och penna.
Sen överfördes allt till datorn via MS Paint! 8)

 
Hammarn61 skrev:
Fuskar lite då jag använt AutoCAD sedan 1987. ;)
Det kan man kalla fusk... Jag installerade Autocad2000 och tillbringade en hel kväll med att misslyckas med att rita en enkel fyrkant innan jag avinstallerade igen... ::) :)
 
Hej Tommy!
Jag hade tänkt dcad mer som hjälp när man skissar fritt sina ideer. Det är deffinitivt inte proffs-cad ??? fast det står cad i namnet :-/. Man får i alla fall alla måt och avstånd på skissen för att sen lägga den fram på köksbordet och diskutera med den andra hälften ;) Det är mer som "första hjälpen" för nybörjare som inte är hemma i en riktig cad-program, som f.ex.jag själv, men ändå vill ha rätta vinklar och paralella linjer och angivet avstånd emellan med hjälp av några klick. Jag har faktisk aldrig försökt rita byggritningar med den men som bif till anmällan för skorstensbygge gick det bra att rita på denna nivå. En mera rättvist beskrivning av detta oäkta cad skulle nog vara att den är enkel och enkelt att använda.
hälsningar gaia
 
Hej,
Ett annat gratis CAD program är ju Cad Standard Lite (CadStd) som går att ladda ner härifrån.
http://www.cadstd.com/

Kan inte mycket om CAD och dess program men jag lyckades rita min övervåning i detta program.

Tjingeling
Gojan
 
Det är en sak att hitta på hur huset skall se ut: hur planlösningen skall vara och hur fasaden skall se ut. Det klarar de flesta människor med hjälp av papper och penna.

Att göra konstruktionsritningar, beräkna takstolsdimensioner, göra el-, vvs- och grundritningar, mm är en helt annan sak. Det kräver kunskaper om konstruktioner, hållfasthet, elsymboler osv. Kunskaper som vanligtvis skaffats genom att gå X antal år på högskola.

Huruvida man ritar på CAD eller med blyerts spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.