Förbryllande fråga?

Låt mig illusterar ett exempel:
Två bröder äger vars ett hus med identiska förutsättningar, båda köpta för 3 000 000 (=marknadsvärde) med 1 000 000 i uppskjuten vinst i husen.

Om de säljer till varandra (men bor ändå kvar i sina respektive hus) för 2 000 000 betyder det ju att vinsterna försvinner och de slipper betala straff-räntorna och sparar massor av pengar.
Men vore det olagligt på något sätt?

Någon som vet?
Haft diskussionen med en vän, men i har inte hittat nått svar....
 
Man kan dra av halva förlusten men då måste du bevisa att försäljningen till underpris inte syftar till att gagna köparen ekonomiskt...kan var svårt i ditt exempel ;)
(om jag tolkar skatteverket rätt)
 
Rent juridiskt så är det väl ev. "generalklausulen" som träder in. En affär som huvudsakligen är motiverad av skatteskäl är olaglig. jag kan inte den exakta ordalydelsen, men något i den stilen.

Det blir troligen en del skattekonsekvenser av att de bor kvar i sina respektive hus också. Efterssom de så att säga byter boende med varandra så skulle jag tro att de kommer att förmånsbeskattas för "fri bostad". De hyr ju ut sitt hus, och istället för hyra så får de bo gratis i ett annat hus. Det är en form av näringsverksamhet, och värdet av förmånen kommer de att bli beskattade för. Fast det är en spekulation från min sida.

Det finns ju även ett lite mer praktikst provblem med att inte bo i det hus man äger. Blir en hel del strul när det är dags för en av dem att sälja och flytta.
 
Ah, såklart! Tackar för att ni besvarade min fråga :)
 
hempularen skrev:
Rent juridiskt så är det väl ev. "generalklausulen" som träder in. En affär som huvudsakligen är motiverad av skatteskäl är olaglig. jag kan inte den exakta ordalydelsen, men något i den stilen.
Jag tror lagen om skatteflykt bara gäller inkomster.
 
Klart, kostanderna för lagfarten blir ändå högre än räntan på vinsten så det är kanske inte den bästa av idéer ;)
 
injonil skrev:
Jag tror lagen om skatteflykt bara gäller inkomster.
Nej om den bara gällde inkomst av tjänst (som jag antar att du menar) så skulle den ju vara helt verkningslös, just inkomst av tjänst går det ju i princip inte att leka med skattemässigt överhuvudtaget, annat än rent svartjobbande, och det täcks in av den normala skattelagstiftningen.

Lagen om skatteflykt tillämpas i fall där personer eller företag gör affärer som helt saknar affärsmässig mening, men som sänker skatten.
 
Att de sparar massor med pengar är väl att ta i?
Man skall skatta 30% på 2/3 av vinsten, det ger 200 000:- i vinstskatt.
Sedan är uppskovsräntan 0,5% per år, dvs 1000:-/år.
 
Uppskovsräntan är på uppskovet, inte på vinsten.
 
Uppskovsräntan är på hela vinsten, inte enbart på uppskovet!
 
Hehe, ja, det blev lite fel där, såhär menade jag: uppskovsräntan är på uppskovet, inte på vinstskatten.
 
Jag orkar inte plöja igenom reglerna nu, men blir det inte skattemässigt en gåva i det här fallet pga det låga försäljningspriset? Det innebär att de inte får någon förlust, utan de får behålla ingångsvärdena (3 000 000) och måste omedelbart betala på uppskovet eftersom bostaden är såld.
Lägger man dessutom till lagfartskostnaden så blir det ett riktigt dålig affär.
 
Beror på taxeringsvärdet, om det är över taxeringsvärdet räknas det som köp.
 
b_hasse skrev:
Lägger man dessutom till lagfartskostnaden så blir det ett riktigt dålig affär.
Det blir ingen lagfartskostnad om köpeskillingen är lägre an 85% av taxeringsvärdet, men taxeringsvärdet är inte angivet i exemplet.
Som MH skriver så räknas det som gåva om köpeskillingen är lägre än taxeringsvärdet.
 
Redigerat:
Det enda man sparar är räntan/avgiften som tas ut på uppskovsbeloppet. När det någon gång i framtiden är dags att sälja externt så uppstår ju en vinst igen. Låter bara som ett krångligt sätt att skjuta skatten på framtiden.

Nackdelarna är flera. Inte minst att ha korsvisa ägarförhållanden. Den dag de inte är sams, eller troligare att deras respektive inte är sams, då kan arrangemanget förgifta tillvaron hur mycket som helst.

Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.