Y
Är det lätt att göra egen fiber-förlängningskabel?

Att göra en egen kabel med RJ45 kontakter i ändarna klarar nog dom flesta.
Men hur är det med att göra motsvarande grej fast med fibertråd?


Har dosa på utsidan av huset, sedan hamna omvandlaren på insidan, under huset. Därifrån ska jag gå med CAT6 upp till andra våningen, genom elcentralen.
Tänkte att bäst vore att jag gjorde en egen, lång fibertråd från dosan på utsidan och upp till andra våningen direkt och haft omvandlaren där ihop med övrig elektronik.

Är det bara att köpa en fibertråd och kontakter samt ett verktyg eller är det svårare än så att få fast kontakterna på tråden?
 
Du köper en färdig fiberkabel med kontakter.
Vad menar du med under huset är det i krypgrund, källare eller uppvärmt? Mediekonverter bör/ska placeras i torrt och uppvärmt utrymme.
Levereras tjänsterna från en router och uppvärmd källare så skulle jag satt mediekonverter i källare och sedan dragit nätverkskabel. Alltid bättre att dra nätverkskabel som inte är så känslig och mera böjbar, det är min åsikt.
 
Y
Göra egen patchkabel. Färdig med monterade kontakter kanske inte tar sig genom flexrören i väggarna. frost- och fuktfri källare.
Kabeln ska gå genom elcentral, vill tro fibern är mindre känslig för det än cat6 kabeln.


Dom lämnade kontakterna okopplade med dosluckan öppen över natten. Fukt överallt i dosan och tveksamt hård vinkel på fibertråden till hon-kontakten. Jag pluggade ihop dessa men har inte provkört än. Tror ni detta kommer bli problem eller kommer det att funka?
Fiberkabel och RJ45-kontakter i en öppen väggdosan med synlig fukt och vinklad fibertråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Kanske går att tvinga genom sc kontakten via flexrören som jag tror är 16mm.
Behöver kanske 25meter sc/sc. Vilken butik kan tänkas sälja detta?
 
tommib
Ebay om du pallar att vänta, Direktronik om du inte gör det.

Att kontaktera fiberkabel är inget du gör hemma. Det görs på fabrik under väldigt rena och kontrollerade former. De gånger man sätter kontakter på en fiberkabel så gör man det genom att ta en färdig sk. pigtail, dvs en kontakt med en kort bit fiber på, och svetsa fast den på fibern.

Om det verkligen är helt omöjligt att få igenom en kontakterad kabel så kan du ta in en fiberfirma som kan svetsa kontakter i ändarna på en vanlig blåsfiber.

Att firman lämnade luckan av och kontakterna oskyddade får väl firman fixa. Det ska sitta små skyddshattar på kontakterna, som alltid ska sitta där när kontaktdonen inte är kopplade.

Var sitter egentligen mediaomvandlaren? Den ska sitta inomhus i de allra flesta fall. Om den inte gör det rekommenderar jag att firman gör om och gör rätt...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du kan ju köpa en SC-LC patch också för att få en smidigare kontakt att dra genom rör, sen ett LC mellanstycke samt en kort SC-LC patch i andra änden :)

Finns faktiskt kontakter att crimpa direkt på installationsfiber utan att svetsa, kräver dock en riktig fiberkap samt speciella verktyg, vet inte om resultatet blir lika bra som en svets mot en färdig pigtail.
Verktygen är knappast något man vill betala för att göra en terminering är jag rädd :)

http://multimedia.3m.com/mws/media/752460O/3mtm-crimploktm-connector-data-sheet.pdf
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Y
Omvandlaren sitter inomhus och ser ut på följande vis. Denna vill jag sätta ihop med övrig elektronik 25meter bort. Jag får då ersätta den korta patchkabeln genom husgrunden med en längre som ska dras genom 16mm flexrör.

Omvandlare med öppen lucka och lösa kablar i ett källarrum, indikerar ouppmärksam installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta är min primära, den var färdiginstallerad. Sedan kom dom några månader senare och installerade min sekundära, men av någon anledning har dom varit och öppnat min primära, kopplat isär kontakterna och lämnat luckan något öppen över natten, var en slump att jag såg att den stod öppen, full med fukt efter rå kväll med regn. Ingen aningen varför dom gjort så. Sekundärinstallationen var under kritik den också så tappat tron på låta dom fortsätta meka med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.