Hallå hallå! :)

Jag har en vän som kikat på ett 70 tals hus med krypgrund. De vill passa på och köpa ett hus nu när priserna gått ner rejält. De har hittat ett hus som de verkligen vill ha dock. Dock har krypgrunden satt sig pga att ägaren borrat bergvärme tidigare. Med sättningar innebär det att golven lutar mot långsidorna av huset. Dörrar, fönster etc är det inga problem med, men det är väl det lutande golvet som de irriterar sig på. Så vad säger ni som har mer erfarenhet, hur åtgärdar man det bäst? De vill helst inte byta golv.
 
Mats-S
Helt omöjligt att svara på (inga gissningar) utan att ha sett fakta på plats.
Rekommenderar dom att ta dit en besiktningsman som kan ge råd och svar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tittade på ett hus för drygt 15 år sen som hade satt sig rejält. Dom hade fått en offert på att "rikta" upphuset men utan full garanti på slutresultatet, har för mig att det rörde sig om 400-500000:-

Billigare alternativ är ju att rikta upp allt som är snett och vint. Men då golven lutar, så är ju dom det första som ryker om man skall rikta golvet, mao regla om så det blir plant. Jag hade varit mycket försiktig om man inte är helt säker på att det har slutat sätta sig. mao så det inte fortsätter sjunka.

Huset behöver ju gå riktigt billigt. Man bör ju väga in kostnad som motsvarar att återställa det till helt felfritt skick, i sitt bud. Vilket i vissa fall kan innebära tomtvärde.
 
Mats-S
M mojjen skrev:
Vilket i vissa fall kan innebära tomtvärde
Jo ... och i ännu värre fall tomtvärdet minus rivningskostnaden av huset :thinking:
 
Det är inte ovanligt att man kan lyfta huset, och palla under. I princip kan vem som helst göra det med ett antal domkrafter. Behöver inte blir dyrt. MEN frågan är ju om grunden fortfarande rör på sig. Troligen gör den det.
 
H hempularen skrev:
Det är inte ovanligt att man kan lyfta huset, och palla under. I princip kan vem som helst göra det med ett antal domkrafter. Behöver inte blir dyrt. MEN frågan är ju om grunden fortfarande rör på sig. Troligen gör den det.
Slog mig att huset jag tittade på hade källare, blir ju genast lite mer komplicerat än en torpargrund:)
 
H hempularen skrev:
Det är inte ovanligt att man kan lyfta huset, och palla under. I princip kan vem som helst göra det med ett antal domkrafter. Behöver inte blir dyrt. MEN frågan är ju om grunden fortfarande rör på sig. Troligen gör den det.
Troligtvis har det slutat röra på sig då bergvärmen borrades redan på 80 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.