Jag har ett hus i Stockholm med gammalt sprucket papptak. Jag har beställt en ny takbeläggning av typen Derbigum. Av olika skäl har läggningen blivit försenad och min fråga är nu: Kan man lägga på ny beläggning med gott resultat nu (nästa vecka, 22/11)?

Takläggaren säger att det är OK men jag är tveksam, dels kommer det att snöa i veckan och dels är det både minusgrader och fukt. Kan man verkligen torka upp tillräckligt för att få ett bra slutresultat? Oavsett så är ju arbetsförhållandena väldigt dåliga vilket i sig innebär risk för fusk och dålig kvalitet.

Råd mottages tacksamt eftersom jag funderar på att avbeställa allting...

(Taket ligger helt öppet och är utsatt för väder och vind...)
 
Vet inte hur det är med Derbigum som är en APP-papp, men vanlig SBS-papp är i alla fall inga bekymmer alls att lägga på vintern.
 
Tack för svaret. Som amatör så trodde jag att det var svårare att få ett bra resultat när det är minusgrader och i stort sett omöjligt att torka det gamla materialet 100% innan läggning.
 
B
om taket är bart så måste du ju täcke det.
kolla så att dom gör om läggningen om det det blir fukt problem.
 
byggare henke skrev:
om taket är bart så måste du ju täcke det.
kolla så att dom gör om läggningen om det det blir fukt problem.
Jag menade att taket inkl den gamla takbeläggningen ligger öppet (dvs inte täckt av nåt byggtält som man ser på byggen ibland).
 
B
jaha. men annars är ju den där "mattan" bra. goda kyld egenskaper. men för bästa resultat tycker jag att du ska vänta.
har du läkage in?
 
byggare henke skrev:
jaha. men annars är ju den där "mattan" bra. goda kyld egenskaper. men för bästa resultat tycker jag att du ska vänta.
har du läkage in?
Ja, det är läckage, dessa är visserligen lagade provisoriskt men jag kan slå vad om det kommer att läcka på nya ställen under vintern om jag väntar med den nya beläggningen. Den gamla beläggningen är i väldigt dåligt skick...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.