Har ett tak som är från 1974 bestående av råspont, papp, takläkt och betongpannor.
De börjar se rätt trista ut om man säger så. Betongpannorna går inte att få tag i längre.

Jag har kikat på några ställen under året och tror att pappen och takläkt är i rätt bra skick men det är säkert rätt torkat om man kikar närmare.

Har inga fuktskador inne på krypvinden även om jag har sett problem längs skorstenen i samband med hård vind och nederbörd. Jag kallar det tryckvatten men det finns säkert något fint ord för det.

Tänkte att betongpannorna, läkt och papp byts ut. möjligen att någon enstaka råspont behöver bytas men det är tveksamt. Dessutom byta ut hängrännor, stuprör, plåt för vindskivor, vindskivor och vattbrädor samt plåtarbete för skorstenen. Någon form av takstege blir väl bra också ifall vi inte återanvänder befintliga.

Nu till frågan; har fått olika bud om att det i år minsann är dags att passa på att byta taket eftersom hantverkarna märker av lågkonjunkturen och det skulle då vara lättare att få tag i någon bra. Samtidigt ligger priserna fortsatt hyfsat högt på material. Sedan säger andra att det inte alls är läge för att ge sig på det just nu för att materialpriserna är för höga och det fortsatt är svårt att få tag i hantverkare osv osv.

Vad rekommenderar ni?

Ska jag passa på att göra bytet i år om rätt läge uppstår dvs rätt hanterkare och pris eller ska jag avvakta till det blir akut med bytet och gråta då?
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Kan göra en uppföljning.
Det blev takbyte i år som blev klart för någon vecka sedan.
En av byggarna i området tog på sig jobbet och det gick alldeles utmärkt. Råsponten var i bra skick men pappen började bli aningen torr + att pannorna från 1973 var slitna.

Ny takduk på den gamla pappen. Ny läkt. Takfotsplåt lades dit. Fick hjälp med en frontlastare att lyfta pallarna med pannorna upp till tak så där sparade vi en del timmar. De gamla pannorna slängde vi i en vagn som en annan granne tog hand om. Den gamla läkten har jag samlat ihop och rensar på spik när jag känner för det och blir ved. Vindskivor, vattbrädor och plåt är i bra skick så det lät vi vara.

Pris? Drygt 80’ minus rot.
 
  • Gilla
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
Härligt att höra!

Ser att du bor i Stockholmsområdet, och vi själva står inför samma funderingar, beslutade dock att skjuta på det några år eftersom priserna vi fått var minst 3ggr vad du fått

Får man fråga hur stort tak du har, och om du har några andra komplexa delar?

Vi har som drog upp priset:
1st skorsten
1st rör för expansionskärlet
1st Tak-kupa som är i bandplåt
2st tak-fönster

I övrigt taklutning 30 respektive 45 grader
Betongpannor
7 meter till takfot
ca 60kvm
 
Du hade inga takfönster som behövde bytas ut? Annars kan det nog vara läge för dessa med efter 50år.
 
Inget sånt alls. Rakt tak med en skorsten. Plåtmanschetten var också i bra skick.
Taket är väl 100 kvm.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.