Hej

Har ett äppelträd där barken lossnar. Har eskalerat de senaste två åren. Se bilder. Jag misstänker någon form av kräfta eller annat angrepp. Det är inget stort äppelträd, så jag misstänker att det påverkas rätt kraftigt.
1. Finns det någon möjlighet att identifiera vad det är utan att tillkalla arborist?
2. Kan man göra något åt detta?
 
  • Äppelträdsstam med avlossande bark och synliga skador som kan tyda på sjukdom eller angrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat äppelträd med lossnande bark och synliga tecken på förruttnelse vid trädets bas, möjligt angrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträdsgren med lossnande och skadad bark som visar spår av möjligt angrepp eller sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det liknande angrepp på grenarna?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är det liknande angrepp på grenarna?
Nej. Det finns sprickor, men barken lossnar inte. Jag kan inte avgöra om det snarare är normala sprickor eller förstadiet till att barken lossnar även där.
 
Nu är jag på inget vis någon fruktträdsexpert
Men kräfta ger sådana här typiska skador plus massa torra skott

Skador på fruktträdets gren som visar tecken på kräfta med torra kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nej. Det finns sprickor, men barken lossnar inte. Jag kan inte avgöra om det snarare är normala sprickor eller förstadiet till att barken lossnar även där.
Kan också vara köldsprickor, men kräfta är inte omöjligt. Finns det skorv och döda grenspetsar med?

Kräfta kan man inte göra så mycket mer med än att försöka skära bort angripna partier. Första prioritet vid beskärning blir att avlägsna kräfta. Svårare om det är grova partier som angripna, man kan avbryta angreppet genom att skära rent rill frisk bark, men kan bli mycket att ta bort.

Förebygga kräfta går inte mer än att ta bort angrepp och försöka hålla trädet luftigt. Det är en svamp som sprider sig i luften vid fuktigt väder till barkskador. Det sprider sig alltså inte främst med kontaminerade verktyg.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kan också vara köldsprickor, men kräfta är inte omöjligt. Finns det skorv och döda grenspetsar med?

Kräfta kan man inte göra så mycket mer med än att försöka skära bort angripna partier. Första prioritet vid beskärning blir att avlägsna kräfta. Svårare om det är grova partier som angripna, man kan avbryta angreppet genom att skära rent rill frisk bark, men kan bli mycket att ta bort.

Förebygga kräfta går inte mer än att ta bort angrepp och försöka hålla trädet luftigt. Det är en svamp som sprider sig i luften vid fuktigt väder till barkskador. Det sprider sig alltså inte främst med kontaminerade verktyg.
Hej
Nej. Ingen skorv (tror jag) och heller inga döda grenspetsar. Det lutar då kanske åt köldsprickor. Det är begränsat till stammen och upp till det ställe där jag tror att de ursprungliga tre ympsorterna är inympade. Men förstår jag dig rätt så borde kräfta synas på grenarna, och där har jag aldrig sett några skador alls.
 
Vad tror ni om det här då? Jag misstänker att det är kräfta. Det där med torra skott stämmer också rätt bra.
Närbesiktning av ett äppelträdsstam med synlig skada och röta, möjligen orsakad av kräfta, omgiven av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträdgrenar med skador och sjukdomstecken, omgivna av gräs och nedfallna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat äppelträd med tecken på kräfta, visar naket grenparti med dött trä omgivet av löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt att beskära så gott det går, men det kommer tillbaka. Finns det något annat att göra? Jag funderar på att vara drastisk och ta ner samtliga äppelträd, dom ser rätt bedrövliga ut och 99% av äpplena ramlar ändå ner eller ruttnar på träden.
Vilka andra träd förutom äppelträd kan drabbas / bära på det? Jag har ett körsbärsträd som ser ut att ha några misstänkta liknande skador, men inte alls i den utsträckning som äppelträden får.
 
B Bigfoot skrev:
Vad tror ni om det här då? Jag misstänker att det är kräfta. Det där med torra skott stämmer också rätt bra.
[bild] [bild] [bild]
Jag har försökt att beskära så gott det går, men det kommer tillbaka. Finns det något annat att göra? Jag funderar på att vara drastisk och ta ner samtliga äppelträd, dom ser rätt bedrövliga ut och 99% av äpplena ramlar ändå ner eller ruttnar på träden.
Vilka andra träd förutom äppelträd kan drabbas / bära på det? Jag har ett körsbärsträd som ser ut att ha några misstänkta liknande skador, men inte alls i den utsträckning som äppelträden får.
Ja, det är kräfta, tråkig. Brukar gå att hantera som sagt med målmedveten beskärning, men finns det många sporer i luften (från infekterade trän i närheten) kommer man få problem. Även andra träd än äpple kan infekteras och vara värdart, så räcker inte att ta bort äppleträden och plantera nya, men jag har själv inte sett att det orsakar problem hos andra arter (päron, plommon, körsbär etc..).

Olika äpplesorter varierar också starkt i hur mottagliga de är. Aroma är inte lättpåverkad medan Cox orange är känslig. https://www.slu.se/globalassets/ew/...tskyddskonferensen-2018/larisa-gustavsson.pdf
 
Redigerat:
Ja det där äppelträdet ser onekligen ut att behöva beskäras vid marken. Jag hade ett par Åkerö träd som såg sådana ut, inte blev de bättre när jag beskar dom. Troligen skar jag bort för mycket pga. inkompetens på beskärning så dom blev bara värre.
Nu har jag kvar ett gammalt Maglemer som har kräfta, men det blir inte alls lika hårt drabbat, ett nytt litet Aroma som verkar stå emot kräftan bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.