Hej!

Diskmaskinen startar som den ska.Men efter en stund (5 min?) blixtrar det och så går en propp. Två försök har gjorts med samma utfall.

Maskinen är 10 år gammal.

Vad kan det vara för fel?

Bara att slänga?
Jag vill helst inte det. Ogillar att slänga av miljöskäl.
 
Var blixtrar det? Kortslutning nånstans troligen, eller överbelastning om du har mycket på den proppen.
Tror dock inte det är lönt att laga ekonmiskt sett men om du diggar miljön så kan du ju laga den ändå.
 
Diggar man miljön ska man satsa på en ny ekonomisk maskin.

I övrigt har du rätt. Det kan vara för många strömförbrukare. Och då löser den ut då elpatrongen går igång.
Skulle det vara allvarligare, skulle JFB lösa ut.

Köp ny maskin om den är sönder.
 
Frågan är om det inte är bättre att återvinna maskinen även ur miljösynpunkt? Det har hänt en del dom senaste 10 åren vad gäller diskmaskinens energi och vattenförbrukning.
 
Det bixtrar i maskinen efter en stund. Kanske sammanfaller med då uppvärmingen av diskvattnet ska börja? och då, i samma stund, går säkringen i proppskåpet.
Ska tilläggas att maskinen aldrig på något sätt pysslats om, vad jag vet. (Det är mina föräldrars och de pysslar aldrig om sina maskiner, iallafall inte hushållsdito)
 
Tillägg:
JFB?
Det kan inte vara för många strömförbrukare. Två ggr har samma sak hänt (vilket är samma antal gånger man försökt). Och det skulle vara max otur om man kört ngn särskild strömförbrukning just då båda gångerna.
Dessutom finns inga andra speciella strömförbrukare utom ev dammsugaren och frånluftsvärmepumpen.
 
Som sagt, de finns all anledning att skrota pga miljöskäl.
 
Jag brukar resonera enligt följande:

Är man trött på maskinen - köp en ny utan någon felsökning

Om maskinen duger, gör en felsökning och ta reda på vad nya delar kostar.

Nu kan man börja jobba!
Vi antar att maskinen har en ekonomisk livslängd på 5 år, allt utöver det är bonus.
Nästa antagande är att maskinen kostar ca 6000.
Det sista antagandet är att maskinen håller ytterligare ett år efter reparationen.
Då kan man lägga 6000/5 = 1200 kr på reparation.

Med tanke på vad reparatörer kostar, är det jobb som man får lov att göra själv, eller med någon begåvad bekant, som jobbar för ett par bullar.

Reservdelar kostar typiskt runt 500,-

Men i ditt fall är det inte osannolikt att isoleringen på någon ledare har skavts av och det kan man fixa med lite eltejp.
 
Nimajneb skrev:
Som sagt, de finns all anledning att skrota pga miljöskäl.
Jag håller med om att en ny maskin är bättre för miljön än en gammal. En ny maskin drar mindre vatten och mindre el. På vilket sätt är de ytterligare bättre för miljön?

Men om man räknar in miljökostnaden för att tillverka en ny maskin, hur lång tid tar det innan miljön står på plus efter anskaffandet av en ny maskin?

Man kanske kan räkna på pengarna,
En ny maskin sparar 50kr/mån i förbrukning av el och vatten, det ger 600kr/år. Dvs det tar 10 år. innan miljön står på noll, och då är det nog dags att köpa ny maskin.
 
magnu skrev:
Jag håller med om att en ny maskin är bättre för miljön än en gammal. En ny maskin drar mindre vatten och mindre el. På vilket sätt är de ytterligare bättre för miljön?

Men om man räknar in miljökostnaden för att tillverka en ny maskin, hur lång tid tar det innan miljön står på plus efter anskaffandet av en ny maskin?

Man kanske kan räkna på pengarna,
En ny maskin sparar 50kr/mån i förbrukning av el och vatten, det ger 600kr/år. Dvs det tar 10 år. innan miljön står på noll, och då är det nog dags att köpa ny maskin.
Det finns en professor i Sverige, Lund tror jag, som gjort en del kalkyler på vinsten av att byta till nyare miljövänliga prylar. Borde gå att hitta hans resultat på webben, men jag misslyckades. Han kom fram till en del förvånansvärt långa tider (bilar, vindkraftverk, ...). Detta då återvinning och nytillverkning båda innebär en belastning på miljön som den nya förbättrade förbrukningen kan behöva mycket lång tid på sig att motverka. Tider i klass med din ekonomikalkyl eller sämre.

Någon som har en bra webb-referens till den typen av kalkyler gjorda av den professorn?

--- Mats ---
 
magnu skrev:
Jag håller med om att en ny maskin är bättre för miljön än en gammal. En ny maskin drar mindre vatten och mindre el. På vilket sätt är de ytterligare bättre för miljön?

Men om man räknar in miljökostnaden för att tillverka en ny maskin, hur lång tid tar det innan miljön står på plus efter anskaffandet av en ny maskin?

Man kanske kan räkna på pengarna,
En ny maskin sparar 50kr/mån i förbrukning av el och vatten, det ger 600kr/år. Dvs det tar 10 år. innan miljön står på noll, och då är det nog dags att köpa ny maskin.
Att vara miljövän och samtidigt titta i plånboken brukar oftast inte vara en bra grej:(

Men om man ser till produktionssidan så är den största energislukaren konverteringen av råvara till komponenter och iom att den gamla maskinen återvinns så kan man ha lite bättre samvete.:cool:

Men tar man helhetsbilden och exemplet med den dyra diskmaskinen du jämför med så kan man säga att du faktiskt får en ny diskmaskin gratis genom att den finansierar sig själv i ren energibesparing plus att den bidrar till att hålla ner den totala Elförbrukningen i landet så att vi slipper köpa dyr smutsig el från Danmark på vintrarna.:D
 
Nimajneb skrev:
...
Men tar man helhetsbilden och exemplet med den dyra diskmaskinen du jämför med så kan man säga att du faktiskt får en ny diskmaskin gratis genom att den finansierar sig själv i ren energibesparing plus att den bidrar till att hålla ner den totala Elförbrukningen i landet så att vi slipper köpa dyr smutsig el från Danmark på vintrarna.:D
Det var inte mycket till helhetsbild, den nöjde sig med att i landet titta på elförbrukningen för att köra maskinen. Väljer man att köpa och byta är man konsument, och orsaken till all produktion som förstör miljön, både under tillverknign och återvinning, inte bara användning.

Det som vore intressant (som professorn räknade på) var den elfrbrukning och miljöskada man totalt sett åstadkommer med bytet. Intäkten för miljön är lätt, minska elförbrukning. Men resten, den nya maskinen skall byggas av stål, som skall smältas, valsas, stansas, poleras. Det går åt metaller (mer än järn), kol och liknande för smältning, el och slagg för att åstadkomma metallen, målning och lackering med all dess förorening och förbrukning. Elektornikkomponenter som skall produceras och monteras. För den gamla maskinen skall smältning göras, avgaserna från gammal elektronik, lack, metall hanteras när delar av detta återanvänds och delar blir ren miljöförstöring. Alla processer tar en massa energi som inte behövts om manskinen inte byttes, och lämnar ifrån sig en massa miljöförstöring.

Vore intressant att hitta en helhetssyn på detta på webben. Professorn har gjort kalkyler, de borde ju finnas tillgängliga.

--- Mats ---
 
Jag läste en kurs i det där för många år sedan. Det kallas LCA Life Cycle Analysis. Bra sökord om du vill hitta professorn. Dj-vligt flummig kurs för en ingenjör för övrigt...

Och när det gäller danskarna som tyckte att det kunde vara trevligt om vi ville lägga ned Barsebäckverket så att de skulle kunna sälja smutsig kolkraft dyrt till oss, säger jag bara som Ernst-Hugo: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y[/ame]
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Det var inte mycket till helhetsbild, den nöjde sig med att i landet titta på elförbrukningen för att köra maskinen. Väljer man att köpa och byta är man konsument, och orsaken till all produktion som förstör miljön, både under tillverknign och återvinning, inte bara användning.

Det som vore intressant (som professorn räknade på) var den elfrbrukning och miljöskada man totalt sett åstadkommer med bytet. Intäkten för miljön är lätt, minska elförbrukning. Men resten, den nya maskinen skall byggas av stål, som skall smältas, valsas, stansas, poleras. Det går åt metaller (mer än järn), kol och liknande för smältning, el och slagg för att åstadkomma metallen, målning och lackering med all dess förorening och förbrukning. Elektornikkomponenter som skall produceras och monteras. För den gamla maskinen skall smältning göras, avgaserna från gammal elektronik, lack, metall hanteras när delar av detta återanvänds och delar blir ren miljöförstöring. Alla processer tar en massa energi som inte behövts om manskinen inte byttes, och lämnar ifrån sig en massa miljöförstöring.

Vore intressant att hitta en helhetssyn på detta på webben. Professorn har gjort kalkyler, de borde ju finnas tillgängliga.

--- Mats ---
Gjorde medvetet en väldigt förenklad bild, Men om vi gör antagandet att plast och metall återanvänds så är det den processen vi ska fokusera på. Om vi vidare antar att miljöbesparingen är 6000kr men alla kostnader som krävs för att sälja en ny maskin för 6000kr är inte miljöbelastande. Man kan förvisso dra detta till ett absurdum och mena att om fabriksarbetarna stannade hemma och levde på bidrag istf att skruva ihop diskmaskiner så skulle bara resorna till o från jobbet spara en massa energi men någonstans måste man sätta gränser.:p
 
kina33 skrev:
Hej!

Diskmaskinen startar som den ska.Men efter en stund (5 min?) blixtrar det och så går en propp. Två försök har gjorts med samma utfall.

Maskinen är 10 år gammal.

Vad kan det vara för fel?

Bara att slänga?
Jag vill helst inte det. Ogillar att slänga av miljöskäl.

Men vad är det för maskin??

är det en t.ex Miele kan det ju vara värt men är det t.ex candy=släng
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.