Jag tror jag vet svaret på förhand, men vill dryfta det här i alla fall så jag kan släppa det sedan :).

Saken är den att vi har fått möjligheten att köpa ett fritidshus på en tomt med rätt läge.

Huset är ett timmerhus på plintgrund och tillbyggt i flera omgångar. Placerat i sluttande terräng och består av flera huskroppar. Ursprungshuset och ena utbyggnaden är i timmer och den andra med regelstomme. Totalt runt 70 kvm. Hela huset är tilläggsisolerat utvändigt (glasull) och sedan stående panel på det. Huset är friskt och oskadat.

Problemet är att takhöjden är 40-50 cm för låg och den maximala bygghöjden omöjliggör att höja taket på huset på befintlig plats pga den sluttande terrängen. Det är troligtvis inte möjligt eller tillåtet att fylla upp marken heller för att kunna lyfta taket vilket annars kanske vore lättast.

Jag funderar istället på rimligheten i att återanvända huskropparna genom att gjuta en ny platta och bygga upp en lägre vägg, antingen i timmer eller regelverk som man sedan ställer huskropparna på. Eventuellt kanske man skulle kunna mura upp väggen som man ställer huskropparna på för att då kunna behålla nuvarande ytterpanel intakt. Men det kanske ser jättekonstigt ut...

Planen hur som helst isåfall är att göra mycket själva förutom själva lyften och markarbeten.

Men är det en helt galen ide? Att det blir en mängd problem som man inte får om man bygger nytt är jag helt införstådd med. Men samtidigt är förhoppningen att det blir billigare än att bygga nytt och på köpet ett mysigt hus med gamla timmerinslag.

Jag har ingen erfarenhet av timmerhus, men i övrigt känner jag mig trygg med momenten som sådana.

@heimlaga t.ex. kanske har en del att bidra med? :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Låter spännande om inte annat :)
Men när du säger at ttakhöjden är 40-50 cm "får låg" - för låg för vad ?
Är ni typ 1,80 och höjden är 1.70 så förstår jag - men så länge ni kan stå därinne raklånga är det väl inte för lågt i sig ? :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det går att stå raklång under nock men inte vid yttervägg där det är runt 160cm. Framförallt i duschen som är är mot yttervägg är detta mindre smidigt :). Det finns också vissa passager med nivåskillnader i golvet där en normallång slår i huvudet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det går att stå raklång under nock men inte vid yttervägg där det är runt 160cm. Framförallt i duschen som är är mot yttervägg är detta mindre smidigt :). Det finns också vissa passager med nivåskillnader i golvet där en normallång slår i huvudet.
Förr i världen flyttade man ju och byggde om timmerhus , så görbart torde det vara.
Hur dyrt/långt projektet blir är en annan fråga :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, av vad jag fått fram så har en av huskropparna fraktas dit så i allafall den borde ju rimligen kunna flyttas igen :). En av frågorna är väl just hur man gör själva flytten, är det typ I-balkar under stommen som man lyfter i eller hur görs det?

Vi har ingen brådska egentligen, funderar på om det går att ta det i etapper och ändå ha en av huskropparna beboeliga under tiden så vi ändå kan vara där och inte känna allt för mycket stress. Jag tror också det skulle vara en framgångsfaktor just för att inte bli tokstressad av sneda gamla hus :D.
 
Fast du talar om fritidshus eller ska ni flytta dit senare? Jag har vistats i en del fritidshus genom åren och rent generellt är det ofta missmatch byggen och mycket är märkligt. Men den korta tiden man är där brukar man överleva sånt.......
Förändringen du talar om låter ju ganska omfattande om man säger så........
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, planen är att kunna vistas där längre perioder, kanske halvår, framöver när barnen har flugit ut och inte vill vara med oss längre. Permanent flytt kan det också bli.

Även som huset står behövs viss om/utbyggnad vilket inte går att göra utan att det blir ännu mer "märkligt", precis som du skriver och det känns fel att lägga pengar på något som inte kommer bli helt bra i slutänden ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Denna tråd blir spännande att följa, ser framemot ditt köp och bygge.
/B
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om vi ger oss på detta är det med mist sagt skräckblandad förtjusning :crysmile:
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Det är normalt rutinarbete att lufta ett timmerhus och byta nedersta stockvarvet.
Om man vill finns det absolut inget tekniskt hinder för att lyfta ett timmerhus och timra 2-3 nya stockvarv under det.

Problemen kommer när man har stommar som är delvis i timmer och delvis spantrade. Då blir det litet krångligare att lyfta utan att någonting går sönder. Fast det går att göra om man vill.

Att flytta ett timmerhus och ställa det ovanpå några nya stockvarv går också bra.

Enklast blir det om man väger av en höjdnivå och markerar på nedersta stockvarvet. Sedan tar man loss nedersta stockvarvet och lägger ut det upp och ned på träklabbar på gårdsplanen. Sedan timrar man så många stockvarv man vill ha upp och ned ovanpå det gamla stockvarvet. Sedan tar man isär den nya timringen och monterar ihop den rätt väg på sin nya plats och ställer gamla huset ovanpå.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Det låter ändå hoppfullt :D. Det är mycket att fundera kring hur ett sådant projekt ska göras och i vilken ordning.

Rent konkret hur går ett sådant lyft till? Skjuter man under I-balkar? Hur får man sedan loss dem på den nya stommen?


Närmare undersökningar får utvisa vad som är rimligt att behålla och flytta. Den timrade utbyggnaden är antagligen en
 
… riktigt gammal byggnad från början.
 
Tack!
Intressant tråd, ledsamt tråkigt att uthusen brann upp :oops:.
 
Jag tyckte han hade en schysst inställning i alla fall, kul att följa. Surt med hans uthus, ja.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.