Jag arbetar i kraft av glad amatör som "alltiallo" hos en kompis som bygger ett mindre industrihus. Huset ifråga är ett gammalt hus som flyttats. Jag har tagit på mig att bl.a isolera en dubbelport på 3x2,4 meter som sitter på västväggen (huset har tidigare varit kallförråd men är nu isolerat). Porten består av 2 rejäla dubbeldörrar av tjock panel utanpå 2-tumsvirke.

Mitt tillvägagångssätt har hittills varit detta: Jag har stoppat 45 mms gullfiber i facken i dörren, alltså mellan ramverket av tvåtumsvirke, isolering rätt mot panel. Att sätta vindpapp inuti facken hade varit för besvärligt.

Jag har sedan satt vindtyg på insidan av dörrarna, reglat 30 mm ute i kanterna (vilket gjort tyget garanterat vindtätt med press mot dörrarna)och sedan stoppat 30 mms frigolit däremellan. Frigoliten har jag kluvit på flera ställen där gångjärn går in långt. Sedan tänkte jag slå en 10 mms plyfa utanpå detta, och så är det klart!

Jag vet att detta är en tunn isolering, men jag tänkte att det är ju trots allt 3 cm frigolit som borde motsvara minst 7 cm gullfiber och innan det antingen tvåtums trävirke eller gullfiber. Och så är det ju bara en dörr, om man tittar på ytan... Det är ju draget som är viktigast att ha bort va? Jag ska lägga stor energi på att göra den lufttät med perfekta gummilister o dyl, och eventuellt dubbla listningar i mitten där dörrarna möts, så det tror jag att jag ska få till bra.


Vad säger ni, har jag varit för snål eller ska det duga?
 
3 cm figolit är nog mera motsvarande 4cm gullfiber.. Cellplast är lite bättre men inte så mycket.

Största naktdelen som jag ser det i konstruktionen är att det inte finns någon vindpapp/duk närmast ytterväggen. Vilket gör att kall vind blåser bort den varma luften som är i isoleringen.

Sedan beror det ju på vad det är för verksamhet man tänker bedriva i industrilokalen. Cellplast (figolit) brinner vilket inte Stenull gör. Så ska man svetsa eller ha någon annan verksamhet som kanske kräver lite högre krav på brandsäkerhet så bör man skippa cellplasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.