Jag har en idé om att sätta in en styrning till en värmepump, för att kunna slå om den till en förutbestämd temperatur via mobilen. Värmepumpen har en funktion som gör det möjligt, genom att man slår till/från en brytare som man kopplar mellan två ingångar på ett kort.

Min idé är att från pumpen dra en liten signalkabel till en Nexa-brytare, som jag styr via min Tellstick (Nexa WRR-1 som har potentialfria utgångar). Den tänkte jag sätta i en kapsling bredvid pumpen. Frågan är hur jag ska mata Nexan.

Pumpen får sin matning via en säkerhetsbrytare (se bild).
Kan jag sätta min kapsling bredvid den, och dra en EKK över till säkerhetsbrytaren?
Jag skulle då gå in med en ny genomföring nere till vänster och ansluta den till en av faserna på den nedre plinten i säkerhetsbrytaren och till den blå nollan, som ju ligger på en egen plint (vad gör jag av ledaren för skyddsjord?)

Men är det OK att göra så? Förutom att jag saknar behörighet då förstås...

brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stgus
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, det är OK.

Man ska som regel försöka att inte ha alltför olika slags belastningar på en och samma säkringsgrupp, t.ex. värmepump eller VVB som delar säkring med belysning och allmänuttag i ett sovrum, eller allt för stor variation på lasterna.

Men i detta fall tycker jag det är OK, då det är matning som betjänar samma system.

Jordledaren sätter du väl lämpligtvis på plinten där de övriga jordkablarna sitter, och låter vara oinkopplad i andra änden om jord inte behövs där.


Frågan är väl om du ska ta matningen före eller efter säkerhetsbrytaren.
Lite instinktivt tycker jag nog att du gärna tar matningen efter S-bryt, då det som matas inte helt säkert uppfyller fordringar på SELV osv (dvs nästan helt säkert isolerar bort farliga spänningar även vid div felfall).
 
Det där NEXA reläet, är dte verkligen OK för att driva signal? Dvs. har det tillräcklig isolation mellan sin matning och reläkontakterna?
 
Jag har tänkt på det också. Vore ju inte så kul att skicka 230V in på kretskorten i värmepumpen, det blir dyrt.

Ska man sätta en säkring nånstans kanske?
 
Mikael_L
En säkring ger inget sådant skydd.
Men däremot kan du sätta t.ex. ett skiljerelä. Ja alltså ett vanligt signalrelä mellan NEXA och VP
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag googlade lite hastigt på NEXA reläet, hittade inget bättre än en rätt skral inkopplingsanvisning. I den finns bara exempel där reläet används för att koppla in 230V laster som kopplas till samma matning som matningen till fjärrstyrningen.

Frånvaron om enkel information om isolation tyder på att den inte håller klass två isolation. Dessutom ser det ut som trådarna för anslutning sitter väldigt nära varandra, och de är bara enkelisolerade.

Ett extra relä med lämplig klassning kan lösa problemet.

Att skicka in 230V på styrkortet kan bli värre än dyrt. Du har troligen en manöverpanel på VPn som har kontakt med "styrsidan", där riskerar du att det blir farligt om det kommer in 230V.
 
Det får bli en enklare nexa-brytare och ett relä alltså. Jag fick rådet på ett annat forum att göra så här, men tänkte det var bäst att kolla med er först. Ni är ju bäst. Tack!
 
Kan du inte ta matningen inne i VP på rätt sida manöversäkringen så slipper du gå ut från brytaren? Då får du lite lägre avsäkat och kanske lite prydligare med kabel ut till kapslingen med Nexapucken och mellanreläet som nämnts tidigare det bör du ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.