Jag håller på att göra om mitt badrum och ville då flytta en väggenomföring av värmerör från centralvärmen i fastigheten för att jag ska ha handdukstork istället för vanlig radiator. Arbetet utfördes enligt bilderna.

Jag tog ingen offert eftersom jag aldrig kunde föreställa mig att det här skulle kosta så mycket.

Hantverkaren var på plats i ca: 2 timmar. Jag befann mig i en annan lägenhet i samma trappuppgång under arbetet, så telefonhistoriken är ganska tydlig.
  • 9:29 ringer han och säger att han är på plats.
  • 10:19 ringer han för att säga att ska åka och hämta något, "tillbaka om 20"
  • ca 11:15 Här finns ingen telefonhistorik, men ganska exakt en timme senare träffar jag på honom i porten när han kommer tillbaka från sina "20"
  • 12:09 ringer han och säger att arbetet är klart.

Är fyra timmar normalt att skriva efter ett sådant här schema?

ror1.JPG

ror2.JPG

ror3.JPG

ror4.JPG

ror5.JPG

ror6.JPG


Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att det skulle kosta 4300 kronor att få den väggenomföringen flyttad!

Innan jag ringer och skäller ut dem för att de skrivit upp arbetstiden med det dubbla och matrialkostnaderna med mer än det fyrdubbla jämfört med butik vill jag gärna kolla lite med er som har bättre koll vad som är rimligt. Vem vet, jag kanske har fått ett riktigt rabattpris?

En annan fråga är om det verkligen följer branchreglerna för säker vatten. Jag har inte så bra koll, men rör man vid rören i badrummen sitter de löst och blir det något strul med de utstickande bockfixturerna när man ska dit med våtspärr, kakel och väggbricka?

Mycket tacksam för svar från er som har bättre koll på rörmokarbranschen än jag.

Vänligen,
Anders
 
Redigerat:
D
4 timmar låter väl inte så farligt. Nästan 3 timmar var han där och sedan restid och att de avrundar upp till närmaste hel timme.

Materialkostnaden kan jag inte uttala mig om, men man kan ju undra varför du skall betala nästan 450:- för "provtryckningsproppar". Är inte det något som skall plockas bort när det hela väl är klart?
 
Mikael_L
Är det tänkt att skarvkopplingarna ska byggas in?
 
Nej, det är ett riktigt fuskbyggt 70-talshus. Alla värmerör är gömda bakom golvlister bara :).

Men det är värmerör och inte tappvatten, och där gäller inte samma regler för inbyggnad av skarvar som jag har förstått det.
 
har de lagt i n golvvärme också ? för när jag söker rsk nr på 241 78 29
får jag fram Lk golvv.rör 25x2,3 50m/kart
 
de där grejerna har rörisen 60% rabatt på
 
Någon som har koll på om arbetet ser ut att vara rätt utfört?

Bockfixturerna som sticker ut genom väggen t.ex. Kommer de medföra problem när man ska dit med tätskikt, kakel och en väggbricka?
 
Numer så gäller väl samma regler för tappvatten och värmesystem, enl säker vatten.
Inte bra att fixturerna sticker ut, blir inte bra när du ska dit med manschetter.

Och inget är kryssat i kryssrutorna med säkervatten...
Ska du anlita samma firma igen? till resterande jobb? se till så du får provtryckningspropparna då eller dr av det på nästa faktura :)

Materialpåslag kan man disskutera i all evighet... men dom har säkert rätt bra påslag där, arbetet är väl som någon sa ganska ok fast du skulle kanske utnyttjat ROTavdrag
 
Tycker den debiterade tiden verkar stämma bra.

Nästan 2,5 timme på plats och sen körning på det. Milen står ju på fakturan....
 
På fakturan står det Pex rir det är det inte men det är pex. Bockfixturerna är fel som använs för att gå igenom väggen med men vid golver är det OK men som sagt rör i rör är det inte.Provtryckningsproppär det inte snarare en vanlig rak övergång med huv, man får hoppas den åtminstone är för pexrör.pris ca 100 spänn på rinkabyrör.för båda
 
Jag är ju inte rörläggare men jag har väldigt svårt och förstå att man inte använder prisol och presskopplingar i ett sånt här läge.
Vad får en att välja golvvärmeslang och skruvkopplingar ? Hhmm...
 
Lite Off topic, men på bilderna ser det ut som väggreglarna bara är 45mm. Då är det tveksamt om väggen blir styv nog för kakel.
 
nja det är väl inte så off...
för att få plats med en "vanlig" fixtur så måste reglarna vara 70mm, kanske därför som han tog plåt?
 
nino skrev:
nja det är väl inte så off...
för att få plats med en "vanlig" fixtur så måste reglarna vara 70mm, kanske därför som han tog plåt?
Men varför använder man inte prisol i detta läget ??

Jag jobbar normalt sett med NVS och de kör bara med Prisol men så fort man i vissa lägen råkat ta in en liten småskuttare så kommer de springande med sina PEX...

Tycker oftast resultaten blir betydligt fulare med PEX också...

Kolla bara den andra tråden med den anslutna handdukstorken... :x

http://www.byggahus.se/forum/badrum/184950-synliga-pex-ror.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.