Jag har under några års tid sett hur vår 30 år gamla betongtrappa förfaller allt mer. Förmodligen har den varit utsatt för saltning vintertid och givetvis vittrar betongen nu sönder. Åtminstone trodde jag det. Som jag kan se det efter att ha knackat loss lösa bitar ur trappan, finns en kärna av hård betong, och en betydligt mer porös sandig historia utanför, varpå man sedan lagt skiffer. Se bilder nedan. Är det här en normal konstruktion och kan min plan att knacka bort allt löst och istället för skiffer lägga trä/trätrall fungera?

Först trodde jag att trappan bara var att döma ut, men den verkar väldigt stabil inuti?

Här kommer bilder:

Den sorgliga trappan där jag som synes har knackat hål i betongen och ut rasar sand:
trappa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag knackar vidare och ser att det finns en betydligt hårdare kärna därinne, den förefaller helt intakt och inte av samma material som omkringliggande porös sand och "betong" eller vad man nu ska kalla det. Puts?
trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går till en annan del av trappan och lösgör enkelt en skifferplatta:
trappa3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar lite närmare och börjar här bli en smula orolig. Trappan ser så illa åtgången ut att en räddning verkar omöjlig:
trappa4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men även här knackar jag bort det sandiga och grå lite hårdare materialet, och möts av en solid kärna av betong, helt oskadad:
trappa5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar alltså som jag nämnt ovan, som att det finns en betongkärna därinne, men varför finns den här sanden utanför? Det är som ett ihåligt skal när man tar bort en skifferplatta. Knackar man på skalet når man sanden. Därefter kommer betongkärnan. Vad är anledningen att man gjort så?

Som jag ser det bör jag kunna ta bort skifferplattorna, knacka hål på skalet och ta bort all sand, för att sedan ersätta detta med trätrall monterat mot "reglar" av 3 mm plåt eller liknande (som borras och dras fast i betongen)?
 
Tja, det är väl en förtillverkade betongtrapp som sedan i något skede har snyggast till genom att kläs med skiffer.

Tycker verkligen att du skall behålla skiffern!
Den är bra mycket snyggare än tryckimpregnerad trätrall.
 
Ja det vore trevligt med skiffer, men jag är rädd att det kommer att strula när jag ska återmontera den så att säga. Vad ska jag ersätta sanden med, det krävs ju en viss tjocklek och det blir ju svårt med vanlig fix? Ursäkta, men det här är inte riktigt mitt område :)
 
Tror inte det är en förtillverkad utan den är gjuten på plats sen sitter shifferstenen i sättbruk. Det är vanligt sätt att bygga på.
Det går att plocka bort shifferstenen och ta bort bruket och sätta om allt med cementbruk.
 
Tack Stefan! Jag blir nyfiken på skillnaden mellan sättbruk och cementbruk?
 
Det är samma sak. Med tiden lakas cementen ur bruket och kvar blir sanden.
 
Aha. Det finns alltså ingen beständig lösning så att säga, något som håller för evigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.