Hej!
Jag tömmer gamla förråd efter farsans dödsbo. Hittade den här förlängningskabeln för trefas. Äldre handske märkt "Typ MPP 416 16A 500V". Kabeln är märkt "RDVE 5*2,5".

Är kabeln godkänd fortfarande? Jag har ingen nytta av den och tänker försöka kränga den om den är ok, vad vore ett rimligt begagnatpris? Kabeln är 25 meter lång.

A7066EF9-245C-40BB-B083-58676AEE2EBF-18974-0000124911379A46.jpg
 
Värdet är kanske kg*priset på oskalad elkabel hos din lokala metallåtervinning.
 
;-) ja jag hade inte tänkt göra så mycket stålar på den. Tanken är mer att någon annan kan ha bättre nytta av den än vad jag har. Men om det knappt är värt annonskostnaden så kan det vara :)
 
Kontakterna klipper du bort och slänger. Om kabeln är i bra skick, fortfarande smidig och utan sprickor, så är det värd att återanvända. Etenpropenmanteln hör till de allra bästa gummimaterialen med utmärkta egenskaper, inkl åldring. Om du monterar på nya CEE-don kan du säkert få några kronor till för den, några hundralappar totalt.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
För att förtydliga det som Bo skrev ovan: Kontakterna är det försäljningsförbud på. Klipp bort och slå sönder dem.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Om du nu hittade kabeln när du städade upp efter farsan så finns det ju en viss risk att det även finns ett eller flera fast monterade "uttag" med samma typ av farliga kontaktdon. Passa på att byt ut dessa i så fall också mot moderna CEE-don så får du en säkrare installation och förhindrar att någon lockas/luras att använda dem.

Personligen skulle jag behålla kabeln om den är schyst men naturligtvis montera korrekta kontaktdon. Förr eller senare dyker behovet upp...:D
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Stämmer in i kören.
Kabeln är nog ok men bort med de där eleändena till kontakter
 
Bara av akademiskt intresse, vad är det som är farligt med dem?
 
Tack för svaren såklart !
 
Jag instämmer, gummikabel vars märkning slutar med ett E är mycket bra kabel och om jag fick bestämma så skulle det vara typ arbetsmiljökrav på sådan kabel överallt där man hanterar trefaskabel där man också ibland behöver arbeta utan handskar.

Tvi f-n för "icke-E-gummikabel"...
 
Tackar snaggletooth!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.