Dåligt isolerad krypvind ovanför. Jag har varit uppe och kollat men hittar ingen fukt under isoleringen så jag förstår inte vad det kan vara. Nån som har nåt tips?

bild4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det kommit plötsligt? Hur länge sedan är det målat?

Jag tror med betoning på tror att det skulle visat sig som bulor och flagor ganska snabbt om det var fukt, iallafall om det är ett pågående fuktangrepp.
 
Om det är en El-takdosa vid fläckarna så kan ev. det vara kondensvatten från el-rören, men tror nog inte själv på detta.

Jag har en egen fläck i taket på sommarstugan och den ser helt annorlunda ut.

Objudna husdjur??? små gnagare eller ännu mindre stickande randiga saker?
 
Renoverat våren -08. Träpanel fr -71 under gipsskiva i taket. Som sagt är vinden kasst isolerad. Huset var nog ganska kallt på vintrarna sista åren innan vi köpte. Typ 16-17gr inomhustemp. Vi har LLVP installerad ovanför ytterdörren ca 2m fr fläcken. Ibland tycker jag mig hitta lite kondens i flexislang till lamputtag i taket. Beror rimligtvis på varm luft som sipprar upp genom rören och kondenserar när den kommer upp på kalla vinden. Det sitter såvitt jag vet ingen dosa exakt nära fläkten. Närmsta lamputtag syns på fotot

"Objudna husdjur??? små gnagare eller ännu mindre stickande randiga saker?"

Huh, det har jag inte ens tänkt på. Vad skulle det kunna vara?
 
h-man skrev:
Renoverat våren -08. Träpanel fr -71 under gipsskiva i taket. Som sagt är vinden kasst isolerad. Huset var nog ganska kallt på vintrarna sista åren innan vi köpte. Typ 16-17gr inomhustemp. Vi har LLVP installerad ovanför ytterdörren ca 2m fr fläcken. Ibland tycker jag mig hitta lite kondens i flexislang till lamputtag i taket. Beror rimligtvis på varm luft som sipprar upp genom rören och kondenserar när den kommer upp på kalla vinden. Det sitter såvitt jag vet ingen dosa exakt nära fläkten. Närmsta lamputtag syns på fotot

"Objudna husdjur??? små gnagare eller ännu mindre stickande randiga saker?"

Huh, det har jag inte ens tänkt på. Vad skulle det kunna vara?
Små gnagare: Möss bon alt. Bi (getingar) bon.

Om du har träpanel och sedan spikat gips i taket kan det "möjligt" vara ett mellanrum där som gör att ev. kondens -vatten tränger igenom.

Samtidigt så tycker jag nog att dessa utspridda fläckar mera tyder på att något /någon påverkan från undersidan av taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.