Jag har en klädkammare som känns lite "förråd". Gipsväggar, linoleumgolv, trähyllor.
Jag tänkte sätta in garderober, ikeas Pax, för att få lite roligare inredning än trähyllorna.
Vidare tänkte jag riva ner vägg-gipset för att isolera de ihåliga väggarna, båda är mot sovrum och det är rätt lyhört. Ytterväggen rör jag inte.

De garderobsstommar jag valt (ska ej ha dörrar) är 1cm för djupa för att perfekt gå in innan dörrfodret tar emot, så att säga. (tänk: dörr på kortändan av klädkammaren och garderober längs höger och vänster vägg)

Kan jag strunta i att sätta upp nya gipsväggar och låta garderobernas bakstycken bli de nya "innerväggarna"? Alltså, garderobens baksida mot isoleringen och så kortlingar att fästa tippskydden i. Garderoberna kommer att gå upp till innertaket så när som på 1cm.

Eller skapar jag då något som blir ett "dolt fel" i framtiden?

(alternativet är ju att gå på dörrfodret, men det känns som att om jag kan göra "rummet" två centimeter bredare gör det även lite för känslan.)
 
Det kan ju bara bli ett dolt fel om du inte talar om det.
 
Hehe, det är ju faktiskt helt sant som du skriver. Men om vi säljer om femton år så har jag garanterat glömt bort det. ;)

Finns det något som kan bli problem? Det går även el i väggarna eftersom det sitter vägguttag på andra sidan väggarna - kan det på något sätt bli "icke godkänt" om jag byter ut gipsskivor mot 2mm masonite? (Eller vad det nu kan vara för bakstycken i ikeagarderober...)
 
Det blir väl 2 mm för tjockt om du sätter just masonite på väggen istället för gips. Har för mig att den är 5 mm
 
Dolt fel? Knappast. För vad för fel? Det förekommer ju till och med att man bygger hela väggar med bara garderober och en spånskiva mot bakstycket. Har själv så mellan två sovrum. Så vill du ersätta väggskivan med fastmonterade garderober så är det bara att köra. Fast själv skulle jag nog gå på att byta till smalare dörrfoder. Men jag vet inte om de som sitter där är "extra" fina på nåt sätt? 2 cm extra golvyta är nog inte mycket att orda om.
 
mats_o skrev:
Det blir väl 2 mm för tjockt om du sätter just masonite på väggen istället för gips. Har för mig att den är 5 mm
Jag sätter ingenting på väggen, masoniten är bakstycket på garderoberna. ;)

it-snubben: Inga skivor eller någonting bakom garderoberna alltså, bara reglar och isolering.
Nä, dörrfodret är inte snyggt! Det kan jag offra, färdigmålad MDF, skarvad mitt ovanför dörren t.o.m :rolleyes:

Dock tror jag 2cm kan göra lite skillnad, utrymmet i rummet mellan garderobsväggarna blir ju bara lika brett som dörröppningen. Dvs smalt! Varje centimeter är viktig.

Fast egentligen är det bara lathet. Det känns "jobbigt" att köpa gipsskivor, skära till, skruva upp... när de i nästa sekund ska döljas av garderober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.