Håller på att renovera hallen, har hackat bort klinkers men tänkte hyra en bilmaskin och hacka bort gipsen?

Är det gips under?
Under gipsen är det betong?

Ska lägga laminatgolv.
Det är en bostadsrättslägenhet
 
  • En renoverad hallgolv där klinkers har tagits bort, exponerar betong och rester av gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis hackad golv yta med rester av klinkers och synligt underlag som kan vara gips eller betong i en hall under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i hall med borttaget klinkergolv och synligt underlag bestående av gips eller betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad hall med borttagen klinkers och synlig gipsskikt ovanför betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är där en gipsskiva under klinkern , så skulle jag tro att där finns ett trägolv under gipsen
 
Sivoplay Sivoplay skrev:
änkte hyra en bilmaskin och hacka bort gipsen?
Ett rejält koben löser det utan problem.
 
Under gipset var det plywoodskiva,
gjordes ett hål i den , var bara en massa sand?
Vad är det under plywoodskivan? Betong?
 
Jaa det var gipsskiva under
Gipsskivan har dem skruvat fast mot något träliknande, är det betong under den träskivan? Eller behöver jag gå ner så långt för att lägga laminatgolv? Ser i andra rum att golvet ligger i nivå efter gipsskivan,
Det har ju varit golvvärme i hallen, har slitit bort kablarna.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ett rejält koben löser det utan problem.
 
  • Rivningsavfall och betonggolv i en byggnad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sivoplay Sivoplay skrev:
Jaa det var gipsskiva under
Gipsskivan har dem skruvat fast mot något träliknande, är det betong under den träskivan? Eller behöver jag gå ner så långt för att lägga laminatgolv? Ser i andra rum att golvet ligger i nivå efter gipsskivan,
Det har ju varit golvvärme i hallen, har slitit bort kablarna.
Sivoplay Sivoplay skrev:
Under gipset var det plywoodskiva,
gjordes ett hål i den , var bara en massa sand?
Vad är det under plywoodskivan? Betong?
det kan vara flytande golv med 4-5 cm sand som ligger på på ett grovgjutet betongvalv under plywoodskivan
 
Kan jag lägga laminatgolv på plankan under gipset? , dock så har jag gjort ett hål i plankan men det kanske går att täcka för med spackel eller dylik?
 
är där sand under så skall du plugga igen hålet ,kolla först innan hur djupt med sand där är.
du får rensa ner till plywooden och sen känna hur det känns att gå på

jag tvivlar på att det är plywood där ligger jag tror för på spånplatta som ev bara är 10-13 mm tjock så var inte för våldsam med kobenet
 
Redigerat:
T tergo skrev:
det kan vara flytande golv med 4-5 cm sand som ligger på på ett grovgjutet betongvalv under plywoodskivan
Vilken spackel ska jag använda för att täppa för hålet med? Det är ju sand under spånskivan. Behöver jag spackla dem små hålen där träskruven satt? Eller jämnar det ut sig när man lägger på underlagsfoam ?
 
  • Golv med hål där spånskiva varit, synligt sandig underlag och en handverktyg insatt i hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en spånskiva med synlig sand under och spackelresterna runtomkring som någon föreslår att täppa igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Du kan spackla igen hålet med "filler", det är en cementbaserad massa med lättviktsballast (plastkulor). Går att slipa efter någon dag när det torkat och krymper inte mycket. Ett populärt märke är Husfix.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.