Jesperka
Hej,

Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.

Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw

Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.

Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.

Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?

tacksam för svar/hjälp.
 
  • Mobilapp visar realtidsdata för solpanelsproduktion, energi statistik och intäkter, i Sverige, användargränssnitt med diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump av solenergiapp som visar dagens elproduktion, månadsproduktion, total produktion och inkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solenergi-produktionsrapport med graf; dagens produktion och inkomst på en mobilapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med solpaneler, byggnadsställning, delvis snötäckt, molnig himmel, fönster synliga, träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Albinsson och 1 till
  • Laddar…
Ser väl lågt ut.. har de missat en slinga?
 
Öst-väst 36 paneler och 45 graders tak gav detta häromdan.
Energianvändning över tid, topp vid 13:30, 7806 watt, datum 4 februari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde lätt toppa på en 14kW vid 12.30-1300 vid sol utan moln.

Nått är fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka
S sandos skrev:
Ser väl lågt ut.. har de missat en slinga?
Finns det något sätt att kolla detta, utan att vara kunnig själv? Eller är det att kontakta företaget som gäller.
 
Jesperka
Vet inte om denna bild ger er kunniga mer information.
 
  • Energiovervakningssystem, daglig produktion, elkvalitetsdata, appgränssnitt, spänning, ström, frekvens, solenergianläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Regit
  • Laddar…
S
7,7 kWp i måndags när snön var borta och solen sken hela dagen.
Är ju i princip vad du får ut av din mer än dubbelt så stora anläggning. Måste vara felkopplat någonstans.
Graf som visar daglig produktion av solenergi, peaken 5,83 kW, totalt 39,9 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka Jesperka skrev:
Hej,

Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.

Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw

Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.

Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.

Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?

tacksam för svar/hjälp.
Känns som att en slinga inte funkar. Antar att de är uppdelade i 2 slingor?
 
  • Gilla
Hson1 och 1 till
  • Laddar…
Kan du kolla hur de olika strängarna levererar separat i din växelriktare?

När min anläggning kopplades in gick det lite väl snabbt så jag fick ta saken i egna händer. https://www.byggahus.se/forum/threads/straeng-och-mppt-ordning-raett.475307/#post-5145783

Nu levererar min anläggning i enlighet med min förväntan (inte riktigt i enlighet med offert pga. en gammal ask jag vägrar ta ner). I fjol gick den på halvfart på grund av felkopplingen.
 
  • Gilla
Anders Albinsson
  • Laddar…
Vad avser "p" i kWp?

Nån ny enhet? Eller vad syftar det på?
 
TS har ju i en av bilderna ca 500v på DC1 resp. ca 200v på DC2. Förmodar det är två separata MPPT de är inkopplade på och inte parallellt på 1st MPPT. Någon bild på anslutningar i växelriktare vore bra att få här.
Ser inte ut som effekten klipps/kapas i någon av bilderna
Även info och datablad på vad det är för panel vore bra att få här.
Likaså vad du har för huvudsäkring och om du har någon smartmätare installerad av din solcellsinstallatör.
 
  • Gilla
JAJansson och 1 till
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Vad avser "p" i kWp?

Nån ny enhet? Eller vad syftar det på?
Peak
Märkeffekt eller den totala installerade effekten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jesperka
Tyvärr är jag helt tekniskt okunnig, och förstår inte vad en sträng är. Säger den bifogade bilden dig något om det?


K KMNelhas skrev:
Kan du kolla hur de olika strängarna levererar separat i din växelriktare?

När min anläggning kopplades in gick det lite väl snabbt så jag fick ta saken i egna händer. [länk]

Nu levererar min anläggning i enlighet med min förväntan (inte riktigt i enlighet med offert pga. en gammal ask jag vägrar ta ner). I fjol gick den på halvfart på grund av felkopplingen.
="KMNelhas, post: 5194060, member: 252108"]Kan du kolla hur de olika strängarna levererar separat i din växelriktare?

När anläggning kopplades in gick det lite väl snabbt så fick ta saken i egna händer. https://www.byggahus.se/forum/threads/straeng-och-mppt-ordning-raett.475307/#post-5145783
 
  • Elektrisk apparat med kablar, säkringshållare och fläktar. Röda och svarta kablar anslutna till terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jesperka
M mortimer skrev:
TS har ju i en av bilderna ca 500v på DC1 resp. ca 200v på DC2. Förmodar det är två separata MPPT de är inkopplade på och inte parallellt på 1st MPPT. Någon bild på anslutningar i växelriktare vore bra att få här.
Ser inte ut som effekten klipps/kapas i någon av bilderna
Även info och datablad på vad det är för panel vore bra att få här.
Likaså vad du har för huvudsäkring och om du har någon smartmätare installerad av din solcellsinstallatör.
Osäker på vad mppt innebär men bifogar ett par bilder på växelriktaren och hur det är kopplat.

Tror detta är solcellen
https://www.solorder.se/image/data/uploads/Datasheet_BLACKSTAR_B60_370W.pdf

25amp huvudräkning

ingen smartmätare installerad vad jag känner till
 
  • Strömkablar anslutna till en utrustning med säkringar och fläkt, möjligtvis en del av en elanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och en väggmonterad solenergiomvandlare i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk utrustning med anslutna kablar och indikatorlampor som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BerntK
  • Laddar…
Den bilden på anslutningarna ser spontant galet kopplat ut.
2st strängar som sitter parallellkopplade på den ena MPPT (V1) och sedan en tredje sträng på den andre MPPT (V2)
47 st 370w paneler på en (1) takyta bör gå och vara lagom att deka på två strängar där resp. sträng (slinga) ligger på en (1) MPPT ingångar vardera. Alltså det borde bara varit 4st kablar från taket och inte 6st.
Som det är nu så tappar du ca hälften av effekten som är kopplat på den parallellkopplade MPPTn

AC kabeln ser lite klen ut också mellan växelriktare och centralen för att klara ca15kw(25A)

Vad är det för tattarinstallatör som varit hos dig, mindre lokal firma ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.