Hej, har precis köpt vårt första hus.
Upptäckte att säljaren tog med sig trapplampan som vi börjar fundera på om den egentligen borde suttit kvar?

Vi vill inte vara gnälliga mot säljaren då de varit bra på alla fronter annars. Men man blir lite fundersam.
Även väggen/tapeten är skadad.
 
  • Skadad tapet och synliga kablar efter borttagen trapplampa i ett hus, tapeten är trasig och elektriska kablar är exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt är att lämna fast installerade armaturer om inget annat anges i avtalet.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det är slarvigt och fult gjort. Men knappast något att bråka om. De borde ha tagit ner lampan innan de tapetserade. Försök att hitta en lampa som täcker hålet i tapeten. Alternativt se om det finns rester kvar av tapeten som du kan laga det med.
 
  • Gilla
Deltidslantisen och 1 till
  • Laddar…
Säljaren kunde löst det bättre. Som tur är kan du fortfarande vara en bra köpare och lösa det själv genom att dölja det med din egenvalda lampa och inte bråka med säljaren om småsaker.

Du kanske stöter på något större problem och då kan det naturligtvis vara läge att ta kontakt med säljaren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt är att lämna fast installerade armaturer om inget annat anges i avtalet.
Ja, nyckelorden är fast installerade, vilket har med elinstallationen att göra, inte hur armaturen är monterad på väggen.
Sockerbitar betraktas väl inte som fast installation, till skillnad från exempelvis en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, nyckelorden är fast installerade, vilket har med elinstallationen att göra, inte hur armaturen är monterad på väggen.
Sockerbitar betraktas väl inte som fast installation, till skillnad från exempelvis en kopplingsdosa.
Jag vet inte detaljerna, men om den är fastskruvad i väggen kan det kanske tolkas så?
 
Jag vill nog påstå att det är lös egendom och en del av möblemanget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Är det en lampa som hade affektionsvärde kunde säljaren sagt det och satt dit en nyköpt.

Jag håller med om att fast monterade lampor bör få sitta kvar...
 
  • Gilla
Swickell
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vet inte detaljerna, men om den är fastskruvad i väggen kan det kanske tolkas så?
Jag får delvis pudla, det står inte ett pip om belysningsarmaturer i Fastighetsmäklarförbundets guide till fast respektive lös egendom respektive fastighetstillbehör och byggnadstillbehör:
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Däremot nämns andra föremål som är fast installerade och bör ingå i köpet (om inte annat avtalas), t ex 'inmonterad mikrovågsugn' och 'inbrottslarm'.
FMF tolkar jordabalken så här, angående vad som ska anses ingå och inte:
"Man brukar säga att om det finns en ändamålsgemenskap mellan ett visst föremål och fastigheten, hör det till fastigheten."
In Swedish 'är det en generisk grej som kan användas lite varstans utan större ansträngning, ingår grejen inte i affären'.
Hade det varit en måttanpassad och fast installerad led-list under köksskåpen, hade jag tyckt att den skulle ingå, men i det här fallet verkar det ha varit en generisk väggarmatur som går att ha var som helst, och därmed inte ingår i köpet.
(Sen kan man vara schysst ändå, senaste gången vi sålde hus lät vi några egentligen lösa takarmaturer vara kvar, så att köparna skulle slippa komma till ett totalt nermörkt hus.)

TS: Ursäkta denna rant, som antagligen är diagnoskriterium för någon sorts NPF.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att det är lös egendom och en del av möblemanget.
Jag skulle nog tolka det mer som att om lampan hade stickpropp/lampkontakt och enkelt kunde hängas av utan att målning, tapet och annat saknas så kan det nog ses som lös egendom - medans allt som är inskruvat med sockerbit, ubåtar etc. och i kopplingsdosor och lämnar omålat eller saknad tapet där det är fäst är att räknas som fast installation - kort sagt allt som formellt kräver elektriker för att koppla i och ur är att betrakta som fast och tillhör huset. I TS exempel så har man gått över gränsen medan hade lampan häng på en spik och ansluten med lampkontakt så hade det varit tillåtet att ta med sig denna som lös egendom.

Dock fins undantaget att vitvaror i kök som spis/ugn/kyl/frys/inbyggd diskmaskin, torkskåp tvättstaplar etc. som i många fall ansluts med stickpropp bör anses tillhöra huset medans en tex. extra fristående frysbox eller kyl, inte räknas tillhöra huset om det redan fins dito fungerande i köket.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Losskoppling och inkoppling av enstaka ljusarmatur får ju faktiskt försiggå utan behörighet.
Jag håller fast vid att denna hörde till bohaget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.