Chr3
Vi har en klädkammare som är förberedd för toalett, vatten och avlopp finns framdraget redan i vägg/golv. Det är då tänkt att man ska använda halva klädkammaren till toa isf, den andra halvan som liten klädkammare.
Nu funderar vi på om vi ska se om det går att få in inte bara en liten toalett i halva klädkammaren som det är tänkt utan även utnyttja den andra halvan och då få in en dusch också.
Klädkammaren/garderoben är _liten_, ca 1,1x2,3 m. Dörren kan flyttas, vi funderar på att ha den mitt för rummet så man har toa på ena sidan, dusch på andra.
Är det ens genomförbart eller är det bara att lägga ned projektet?
 
  • Skalenlig ritning av en bostadsplan som visar en liten klädkammare bredvid sovrum, avsedd att göras om till toa och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska väl gå bra! Kolla tiny house, tiny bathroom på Pinterest tex. Min granne bor i en fd portvaktarbostad där det nybyggda trekantiga badrummet med dusch, toa, handfat får plats på mindre yta än er!
 
Staffans2000
Inga problem
 
A
Hur ser det ut med ventilation?

Det är inget trevligt med en toa utan ventilation
 
Chr3
mathiash77 skrev:
Hur ser det ut med ventilation?

Det är inget trevligt med en toa utan ventilation
Det finns draget ut till höger om klädkammaren. Annars om inte det räcker så finns all ventilation i huset (mekanisk) uppe på taket och husets stora badrum ligger vägg i vägg med klädkammaren så det bör (?) kunna anslutas där. Många år sedan jag arbetande med ventilation så jag har faktiskt inte tänkt på den detaljen tidigare.
Jag förutsätter att de hantverkare som kommer anlitas för att bygga eventuellt badrum (toa blir det oavsett) sköter den biten, men jag ska notera den frågan så den inte tappas bort. Tack!
 
Är det gammalt eller nytt? Jag tänker att många villor på 90-talet har förberett vatten i väggen men långt ifrån den standard som man vill ha idag. Dvs det finns en inbyggd möjlighet för någon typ av klämringskoppling.

Eller har ni ett fördelarskåp att utgå ifrån? :)
 
Chr3
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Är det gammalt eller nytt? Jag tänker att många villor på 90-talet har förberett vatten i väggen men långt ifrån den standard som man vill ha idag. Dvs det finns en inbyggd möjlighet för någon typ av klämringskoppling.

Eller har ni ett fördelarskåp att utgå ifrån? :)
90-tal? Det känns väldigt nytt jämfört med vårt hus. Här snackar vi 70-tal.
Får nog ta hit lite kunnigt folk som får titta på det direkt, det är som tur är ingen brådska att starta projektet då vi har både badrum och toalett i andra delen av huset.
 
Chr3 Chr3 skrev:
90-tal? Det känns väldigt nytt jämfört med vårt hus. Här snackar vi 70-tal.
Får nog ta hit lite kunnigt folk som får titta på det direkt, det är som tur är ingen brådska att starta projektet då vi har både badrum och toalett i andra delen av huset.
Jag tänkte skriva 60-70 tal också :crysmile: Min morfar har bland annat tjatat hål i huvudet på oss att det finns vatten förberett. Men att skarva på gamla rör i någon vägg är nog inget man vill göra. Idag drar man skarvfritt med slang (PAL/PEX) från en fördelare som sitter på ett säkert ställe.

Men det kanske går? :)
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.