Om inte, vad är det?
 
  • Närbild på gröna bladväxter med fokus på en gren och otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gröna bladväxter med små blad längs tunna grenar, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ser ut som björkspirea.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som björkspirea.
Ok googlade på det, men tycker inte jag känner igen den helt.. den blir hög. Var över 2 meter när jag klippte ner den lite.
 
Liguster har ganska blanka blad, dina ser mer matta ut. Det finns ingen blomma någonstans som kan hjälpa till med identifieringen?
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Liguster har ganska blanka blad, dina ser mer matta ut. Det finns ingen blomma någonstans som kan hjälpa till med identifieringen?
Tyvärr inga blommor nu. Så här såg den ut för en vecka sen. Nu mycket grönare.
 
  • Trädgårdsrabatt med brunaktiga grenar och nya gröna skott, stenar och ved vid trampolinkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
V Villa1949 skrev:
Ok googlade på det, men tycker inte jag känner igen den helt.. den blir hög. Var över 2 meter när jag klippte ner den lite.
Du har rätt jag rörde ihop spireorna, men en spirea är det. Kanske en Spirea nipponica, finns många olika sorter. Den är större och bladen är mer spot on.
 
Så här ser den ut nu. Är ni fortfarande övertygade att det är spirea?
 
  • Tätt buskage med gröna blad, möjlig spireaväxt, i ett trädgårdssammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta gröna blad på eventuell spireabuske i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig grönska med tätt växta gröna blad och grenar, möjligtvis en spireabuske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snöbär?
 
Torpspirea. Värsta ogräset någonsin. Den får vissa år döda stammar så som det är på din, du kan köra ner hela busken med röjsåg om du vill så blir den fin i slutet av sommaren och nästa år. Var inte orolig för att döda den, det är i praktiken helt omöjligt.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Eller kanske snarare häckspirea, kanske jag skall tillägga. Torpspirea är en hybrid mellan den och en annan art och hybriderna kan variera lite i utseende. Men googla spiraea salicifolia så får du se.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, nu var bilden tydligt spirea. Mitt värsta ogräs. Den hade tagit över stora delar av trädgården här och jag har ägnat 15 år till att röja bort den.
 
  • Gilla
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Jag tycker rätt bra om den än så länge.
 
Jag har nog femhundra kvadratmeter tätt snår av såna där. Ibland är jag ute och sprutar round up på den, och då backar den lite, men är snart tillbaka igen. Den har omringat stora träd och slukar all näring så de stannar i växten.
 
Funderat på att het enkelt kapa ner den? Sannolikt bättre än att förgifta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.