Hej,

Ny här på forumet och läst många bra trådar innan mitt eget inlägg, vilken kunskap det finns! Nyinflyttad i ett 60-tals hus som är som ett museum. Det finns en vägg som skapar en korridor i mitten av huset som vi skulle vilja riva för ett större vardagsrum. Röd markering är för rivning, grön för att bygga en liten ny innervägg. Huset ligger i Stockholm.

Vad jag kan mäta mig till är att väggen är ca 10cm tjock inklusive ytterskivor, så gissar att regelverket är 70x45. Har haft en snickare som sagt att han är 99% säker på att det inte är bärande.

Frågan är alltså om väggen går att riva utan avväxling? Kloka kommentarer, frågor och inspel är varmt välkommet!

Se bifogade bilder

Det finns bjälklagsritningar med takstolar för den utbyggnad som gjorts senare (uppåt i bild på planlösningen), men inte huvuddelen av huset. Hojta till om det hjälper så kan jag ladda upp dom också.
 
BirgitS
Med tanke på att det är en inredd vind och inte fackverkstakstolar så tror jag att väggen är bärande.

Jag skulle inte vilja ha dörrar till badrum och tvättstuga direkt i vardagsrummet. Det kan spridas mindre trevliga dofter därifrån, gäster ska kunna gå på toa utan att alla andra ser det, vardagsrummet blir svårmöblerat utan väggar och det blir i alla fall en korridor, bara att den inte längre syns så tydligt.

Hallen ser ut att vara i stor avsaknad av förvaring och idag finns väl garderoberna i korridoren i stället.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.