Hej, hade hemma hantverkare för få offert på att lägga ny takpapp över befintlig papp. Skicket på taket sade han var OK, men att skorstenar och takfönster behövs byta.

Google snabbt och insåg att det kommit produkter som gör det möjligt för gör-det-självaren att lägga takpapp.

Är det en bra idé för att spara in 50-60.000 på arbetskostnader eller är det dumsnålt eftersom det är viktigt att taket blir korrekt lagt när man väl gör det?

Någon som har erfarenhet för Topsafe 3? Lättlagt för någon som annars inte är hantverkare till yrket?
mvh Andreas
 
En varm dag är det lättlagt. Jag gjorde det på en nybyggd carport själv utan problem, utan erfarenhet.

Men ett platt hustak med gammal papp, vinklar och håltagningar hade jag inte försökt ge mig på själv. Hellre proffsmaterial som svetsas.
 
Det är normalt ingen bra idé att lägga ny papp ovanpå gammal. För att förstå ditt problem behövs mer information. Typ av byggnad, är det fråga om underlagspapp eller ytpapp, taklutning mer precist? Hantverkarens uttalande "Skicket på taket sade han var OK, men att skorstenar och takfönster behövs bytas" tycker jag är oprecist. Menar han själva takfönstret respektive skorstenen eller menar han dessas anslutning till taket? Att byta papp är enklare och mindre känsligt när det är varmt och taklutningen är rejäl.
 
Rickard.
Takpappen som säljs som gör det själv går inte på något sätt att jämföra med det proffs håller på med, det är i stort sett en uv-tålig underlagspapp. T o m leverantörerna brukar inte rekommendera det på hus. Lämnar det där.

Det går utmärkt att lägga ny papp på gammal (gjort på tusentals hus så länge som man svetsat tak,) man bör dock lägga en snabb tanke på extra vikten, och undertakets skick.
 
Jag använde formuleringen "Det är normalt ingen bra idé att lägga ny papp ovanpå gammal". Det är för det mesta hemskt enkelt att göra det, men det är inte alltid lämpligt. Jag syftar då inte på dukar som svetsas där en ny duk kan läggas plant, utan mer på vanlig underlagspapp och liknande. Det skapar ett ojämt underlag som försämrar läktningen. Dessutom kan det i vissa fall innebära att man stänger in ett fuktigt material mellan råspont och ett nytt diffusionstätt skikt. Kompetenta takläggare gör inte det, men de kan vara sällsynta ibland.
 
Rickard.
Absolut inget ont menat. Min tolkning som såklart kan vara fel är att det handlar om ett traditionellt papptak som ska läggas om.
Om det stämmer så är det inget problem att läggas ett nytt lager ovanpå. Om det var det skulle inte strängsvetsade 2-lagstäckningar existera (nu kan man diskutera fördelen med 2 lager över 1 i all evighet)

Är det underlagspapp så finns det såklart ingen anledning att inte riva då det är enkelt och som du skriver blir jobbet bättre.
 
Tack för alla svar! Rent spontant låter det som en dum idé att ta mig an detta själv. Får be om fler offerter från hantverkare och sedan gå på den bäst lämpade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.