Ska bygga ett par 8-kantiga lusthus/uterum under sommaren och ska då tillverka "45 graders
stolpar" till det. Tanken är att ta 95*95 stolpar och såga av lagom mycket med 22,5 graders
vinkel och sätta ihop två stycken för att bilda en 45 graders stolpe.

Men vilken typ av maskin lämpar sig bäst för denna uppgiften?
Efter att ha kollat runt lite så verkar det som om det är en bandsåg jag är på jakt efter.
Har kollat på tre stycken som verkar intressanta:
Bandsåg DUAB HBS400
Bandsåg BAS 470
Bandsåg BAS 350

Är dessa maskiner något att ha och fixar dom de jag tänkt ha dom till, eller ska jag satsa på
något större(dyrare)? Isåfall vilken maskin rekommenderar ni?

Eller är jag ute och cyklar och det är en helt annan typ av maskin jag behöver?

Ps.
Jodå, jag vet att jag kan köpa färdiga 45 graders stolpar, men då får jag ju inte köpa en ny
maskin :D
 
muruc skrev:
Ska bygga ett par 8-kantiga lusthus/uterum under sommaren och ska då tillverka "45 graders
stolpar" till det. Tanken är att ta 95*95 stolpar och såga av lagom mycket med 22,5 graders
vinkel och sätta ihop två stycken för att bilda en 45 graders stolpe.

Men vilken typ av maskin lämpar sig bäst för denna uppgiften?
Efter att ha kollat runt lite så verkar det som om det är en bandsåg jag är på jakt efter.
Har kollat på tre stycken som verkar intressanta:
Bandsåg DUAB HBS400
Bandsåg BAS 470
Bandsåg BAS 350

Är dessa maskiner något att ha och fixar dom de jag tänkt ha dom till, eller ska jag satsa på
något större(dyrare)? Isåfall vilken maskin rekommenderar ni?

Eller är jag ute och cyklar och det är en helt annan typ av maskin jag behöver?

Ps.
Jodå, jag vet att jag kan köpa färdiga 45 graders stolpar, men då får jag ju inte köpa en ny
maskin :D
Om du redan har en bordssåg och en kap/gersåg är det en bandsåg du behöver. I annat fall blir det svårare (bordssågen först eller kap/gersåg först beror på vad man gör mest, bandsågen är sällan första bra sågen, men i det här fallet fungerar inte en kapsåg). 95 mm är en rejäl stolpe att såga i, det kräver en stor bordssåg.

--- Mats ---
 
Redigerat:
M
Först å främst behöver du en bra kombinerad kap gersåg.. Själv använder jag en sån här: http://www.youtube.com/watch?v=rnopNPgd-80 Inköpt i England för halva nypriset i Sverige.., betalade alltså ca 2500 sek inkl frakt. Kapar de flesta material utan att behöva byta klinga :) Behöver du en bandsåg, så köp en beg på blocket, för då kan du få en proffssåg till riktigt bra pris..

magentis
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Om du redan har en bordssåg och en kap/gersåg är det en bandsåg du behöver. I annat fall blir det svårare (bordssågen först eller kap/gersåg först beror på vad man gör mest, bandsågen är sällan första bra sågen, men i det här fallet fungerar inte en kapsåg). 95 mm är en rejäl stolpe att såga i, det kräver en stor bordssåg.

--- Mats ---
Har en gcm10sd och en gts10, tyvärr duger ju ingen av dom för detta jobbet. gersågen är ju hel fel typ av maskin och bordssågen klarar bara 79mm sågdjup(eller va det är?)
 
magentis skrev:
Först å främst behöver du en bra kombinerad kap gersåg.. Själv använder jag en sån här: [länk] Inköpt i England för halva nypriset i Sverige.., betalade alltså ca 2500 sek inkl frakt. Kapar de flesta material utan att behöva byta klinga :) Behöver du en bandsåg, så köp en beg på blocket, för då kan du få en proffssåg till riktigt bra pris..

magentis
Visst visst, men nu är det ju inte alls vad jag behöver, hur ska en kap/ger såg kunna hjälpa mig när jag ska klyva 95 stolpar på längden?

Är inte heller intresserad av en begagnad av flera olika anledningar.
 
Kap/Ger sågen behövs ju i vilket fall i byggprojektet.

MEN.. tycker att 22,5 snittandet blir lite overkill, handlar det inte bara om att klyva av hörnen i 45 grader så har du din oktostolpe.
För att göra detta så skulle jag rigga upp sänk/cirkelsåg med skena. Har du inget sådant tidigare så borde detta komma före bandsågen på inköpslistan.
(verkar även jobbigt att rigga upp för det sneda snittet i bandsågen med tunga 95 stolpar.
 
M
Jasså på längden, missade det, ledsen... Ja då blir det en rejäl/större "byggsåg" av typen Gjerde eller liknande med geringsmöjlighet, men då hamnar du i prisläget över 15-20000 sek i nypris eller mer. Har själv en sån, självklart 3-fas 400v, för den typen av uppgift. Köpt beg direkt av fd BPA...
Å jag råder dig iaf att köpa en beg, då det inte finns en chans i världen att slita ut den.
Ett tips är att du håller ett öga på den här sidan: http://www.ps.nu/ Där säljs både nytt å beg, å med lite tur så går det att göra klipp... Ta helst en såg med tillbehör/möjlighet att kapa större skivor på. Det har man alltid användning för...

magentis
 
muruc skrev:
Har en gcm10sd och en gts10, tyvärr duger ju ingen av dom för detta jobbet. gersågen är ju hel fel typ av maskin och bordssågen klarar bara 79mm sågdjup(eller va det är?)
79 mm är bättre än de flesta, borde inte det räcka? du skall ju gera 22 grader så du behöver inte gå igenom hela höjden (har inte räknat efter). I annat fall är det ändå en bra klyvsåg, så det är ingen anledning köpa en till bättre.

Har du tilgång till riktigt virke med, så det i framtiden kan bli tala om att dela brädor? Har ingen bandsåg själv, det och bra sandtrumma ligger på önskelistan (men jag har inte plats). Går du efter bandsåg skall du satsa på en med gott om plats och med utrymme för breda resaw blad. Har du jämfört med Hammern?

--- Mats ---
 
Det skulle säket fungera att göra så nimajneb, förutom att det inte är en 8 kantig stolpe jag vill ha :rolleyes:

magentis, det var ju därför jag tittade på en bandsåg, de tre jag länkade i första inlägget verkar ju alla klara det jag är ute efter, om jag inte har missat något?

Mats, eftersom jag ska såga snett igenom en 95 stolpe så måste sågen klara runt 100mm eller så.


Får nog lägga upp en bild på hur jag tänkt mig, min förklaring i första inlägget var nog ingen höjdare.

http://i199.photobucket.com/albums/aa135/muruc/45stolpar.jpg

.
 
Redigerat:
muruc skrev:
Det skulle säket fungera att göra så nimajneb, förutom att det inte är en 8 kantig stolpe jag vill ha :rolleyes:

magentis, det var ju därför jag tittade på en bandsåg, de tre jag länkade i första inlägget verkar ju alla klara det jag är ute efter, om jag inte har missat något?

Mats, eftersom jag ska såga snett igenom en 95 stolpe så måste sågen klara runt 100mm eller så.


Får nog lägga upp en bild på hur jag tänkt mig, min förklaring i första inlägget var nog ingen höjdare.

[länk]
Japp, med såglinjen genom hörnet blir det så. Tänkte du inte behövde gå helt intill hörnet, då kan du såga från undersidan och komma ut före hörnet, vilket också innebär under 95 mm strecket (då får du också automatiskt en liten inbuktning i hörnet, så att själva hörnet inte tar emot först, utan långsidan mot glaset eller vad väggen nu skall bestå av).

Dock, för att nå över med din klyvsåg måste du nog så långt från hörnet att det inte blir snyggt.

--- Mats ---
 
M
Har ingen koll på hur bra en bandsåg klarar att hålla styrningen på så pass grovt virke. En större byggsåg har iaf inga problem med att klara den uppgift du beskriver. Det är bara att ställa in vinkeln å mata på, precis på samma sätt som vid vanlig klyvning av virke. Det känns som en bandsåg får svårt, eller är känslig om man råkar missa lite när man matar. Sån´t förlåter oftast en bra cirkelsåg... Men går det att köpa en bandsåg som klarar även det en bra byggsåg klarar, så köp en sån. Det blir iaf för många maskiner som ska ha plats med tiden :)

magentis
 
magentis skrev:
Har ingen koll på hur bra en bandsåg klarar att hålla styrningen på så pass grovt virke. En större byggsåg har iaf inga problem med att klara den uppgift du beskriver. Det är bara att ställa in vinkeln å mata på, precis på samma sätt som vid vanlig klyvning av virke. Det känns som en bandsåg får svårt, eller är känslig om man råkar missa lite när man matar. Sån´t förlåter oftast en bra cirkelsåg... Men går det att köpa en bandsåg som klarar även det en bra byggsåg klarar, så köp en sån. Det blir iaf för många maskiner som ska ha plats med tiden :)

magentis
Man brukar ha bandsågar för att såga om virke, även grovt virke, vilket de anses bättre på än cirkelsåg. Så är bara bandsågen bra och man sätter in ett brett blad (typ resaw), så duger även den till det. Personligen skulle jag hellre ha en rätt bra bandsåg och en rätt bra bordssåg än bara en bra byggsåg.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Man brukar ha bandsågar för att såga om virke, även grovt virke, vilket de anses bättre på än cirkelsåg. Så är bara bandsågen bra och man sätter in ett brett blad (typ resaw), så duger även den till det. Personligen skulle jag hellre ha en rätt bra bandsåg och en rätt bra bordssåg än bara en bra byggsåg.

--- Mats ---
För att läsa mer om användningen av bandsågar (forum som här), titta på sawmillcreek.org.

--- Mats ---
 
Jag vet tyvärr för lite om bandsågar för att kunna ge något råd, men vad tror du om en timmerjigg till motorsågen? Med lite klurande och jiggbygge kan det nog fungera. Eller lämplig jigg till rikthyveln. Den har man nytta av senare också. Men det borde man även ha av en bandsåg. Jag svamlar./M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.