4
Hej,

Jag har ett fjärrvärmesystem och jag har fått rekommendation att byta regulatorerna på mina element till nya regulatorer. Tror att elementen och regulatorerna är ca 30 år gamla.

Min fråga är enkel, men svårare att svara på. Är det ekonomi att byta regulatorerna? Får jag tillbaka pengarna på investeringen?
Vilka regulatorer rekommenderas? Mina anslutning till regulatorerna är ca 19mm.

Hälsningar
4fun
 
Vad är felet är ju första frågan?

Om termostaterna på elementen är värda att byta kan nog bara du svara på.

Jag bytte returventil, ventilhus samt termostater på alla element när jag böt panna för att få ett fungerande system som reglerar inomhustemperatur själv. Ett inomhusklimat som blev konstant och ställbart är skönt. Komfort är trevligt!
 
Jag vill nog säga att om du inte har termostatventiler idag så lönar det sig att montera in sådana. Jag har "vanliga" rattar i mitt hus (byggår 59) och just nu när det är kallt ute och solen lyser på dagarna och värmer upp huset så går mycket värme förlorad dagtid eftersom utegivaren märker att det är kallt och drar på värme, samtidigt som solen värmer upp huset, så det blir väl 23-24 grader inomhus.

Har du redan termostater så tror jag inte du tjänar på att byta, men å andra sidan kostar inte nya så mycket, du slipper väl öppna systemet, det är ju bara att skruva på befintliga ventilhus.
 
Kommer att ta tid innan de nyinköpta termostaten har gett värmebesparing som motsvarar utlagda pengar. Säg att du har 10 radiatorer och varje ny givare kostar 300 Kr. Då har du lagt ut 3000 Kr och spar du med de nya givarna en femhundring om året så tar det sex år innan det börjar bli billigare med nya.

Yaken: Varför har du en utegivare? Hade fungerat utmärkt att montera en innegivare som slutat skicka värme till elementen, när solen lyser in eller det på andra sätt blir varmt inomhus. Gäller bara att finna en lämplig plats att placera den.
 
4
Hej,

För att förtydliga, jag vill bara byta om jag får tillbaka pengarna "inom snar framtid", igenom mindre energikostnader. Termostaterna som jag har funkar utan några större problem.

För att skapa mig en uppfattning om vad termostaterna kostar har jag varit inne på vvsochbad.se Dock hittar jag inga termostater med mått på typ 19mm (kan har mätt lite fel, men inte mycket...). Finns det inga sådana ?
 
Regulatorerna i sig är ju passiva, de drar ingen el, så jag har svårt att se att ett byte skulle ge någon generell besparing, precis som tidigare skribenter påpekar.

Om det ofta är för kallt i rummen pga problem med dem, så förlorar du på att byta, om det ofta är för varmt tjänar du på att byta.Om det bara är ojämn värme och detta beror på dåliga regulatorer så kommer du inte att tjäna något alls på att byta. I alla tre fallen får du ju jämnare värme, OM det är något problem med dem idag.

Enda gången du kan vara säker på att spara är ju om du idag inte kan sänka värmen så mycket du vill, men får den möjligheten med nya regulatorer.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Teorin med att byta är ju att om du har ojämn värme pga. dåliga termostater, då håller du troligen lite högre inomhustemperatur än nödvändigt, för att inte de kalla dipparna skall kännas för kalla.

Exakt hur mycket varmare man håller pga. dåliga termostater går ju inte att säga generellt. men om vi antar att du håller en grad lägre inomhustemperatur i snitt efter ett termostatbyte, och antag att värmesystemet i snitt värmer 15 grader när det jobbar (skillnad mellan ute och innetemperatur).

I så fall behöver systemet värma 6% mindre, dvs. du sparar 6% av uppvärmningskostnaden per år.

Dvs. OM de antagna förutsättningarna stämmer, då borde det vara en rimlig payoff tid om man kan byta allt för ex. 5 000 kr.
 
Nya fräscha termostater och ventiler sparar pengar och ger bättre rumsklimat. Upp till 30 procent motiverar en del fabrikat med i bästa fall. Men en rimligare siffra är 10%. Och framförallt är det komfort med fungerande termostater.
 
  • Gilla
Vås.Irsta
  • Laddar…
Det är vax och liknande i termostater, detta vax försämras med åren och jag skulle våga påstå att en termostat som har 30+år på nacken är att räkna som icke fungerande ur det tänkta perspektivet. Dvs att de inte reglerar som det är tänkt från början.
Rörets utv dim 17.2 mm = R10
Rörets utv dim 21.3mm=R15
 
4
Hej,

Förlåt att jag inte svarat tidigare.

Först och främst, heter det regulatorer eller termostater? Se bild

Gamla termostatventil på träbord, vridmekanism synlig, ca 19mm rördiameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomskinlig regulator på ett radiatorrör som visar skalor och inställningsnumren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag är mycket medveten om att mina termostater inte drar någon el, utan besparingen jag är ute efter är att ha ett mer jämt klimat vilket i teorin som hempularen och Blund förklara ska ge lägre energiförbrukning.

Mina termostater är dåliga, så av ren komfort ska jag köpa nya. Dock hade det varit trevligt om jag får mindre energiförbrukning. Vad rekommenderar ni för regulator, diametern på mina rör är ca 19mm. (kan ha mätt fel... :D )
Hur vet jag om en Danfoss termostat passar?
 
Redigerat:
Det där är AGA/TP termostathus enligt Gelia guide. Kontrollera om ventilerna fungerar bra fortfarande genom att ta bort termostathusen och trycka in stiftet och se om det fjädrar ut igen. Mät hur många mm stiftet sticker ut. Byte till t.ex. MMA termostathus kräver adapter Gelia Art nr 30 1400 4222. Nytt termostathus förslagsvis http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
 
  • Gilla
Mosat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.