Om man ska köpa ett hus för säj 2miljoner, och har 3miljoner på banken. Ska man ta lån på säg 1miljon ändå och ha kvar de andra pengarna på banken (på nåt vettigt sparande) eller är det bättre att betala hela huset kontant?
 
Det kan möjligen vara vettigt om man tror sig kunna placera dem så att de ger bättre avkastning än räntan på lånen. Att ha dem på ett bankkonto finns det ingen vitts med.
 
Den frågan har varit uppe en del gånger här. Ena falangen tycker man ska inte använda egna pengar mer än nödvändigt för ett hus, utan snarare använda egna pengar till spekulation (aktier mm). Den andra falangen tycker att det är säkrast att ha så lite lån på huset som möjligt.
Avgörande är jämförelsen på din låneränta med den avkastning du kan få om du investerar dina pengar.
Med sparkonton och olika fonder är det svårt att få en avkastning högre än 3%. Vill man ha högre så måste man vara insatt och investera en del tid i att följa marknadsutvecklingen. Plus att det finns risker.
Du kan ju lägga dig på mitten.
 
Så som du beskriver upplägget så finns ju ingen anledning att låna.

Utan det handlar bara om vad du tänker göra med pengarna om du väljer att låna.

Det kan ju vara pengar du funderar på att använda till ett annat mycket dyrare köp, där du behöver en kontantinsats.

Eller pengar du kanske skulle vilja ha som en startplåt för ett företag du funderar på att starta osv.

Hr du väl köpt kontant så kan banken vara grinigare med att låta dig låna senare. De kanske ex. inte gillar dina företagsplaner.
 
Det diskuteras att man kan ju göra avdrag för lån och därför blir det fördelaktigare. Det är "fikarumsdiskussion" jag försöker förstå mig på. Själv hade jag nog velat vara skuldfri.
 
Att vara skuldfri är överreklamerat. Rent ekonomiskt går det aldrig att komma ifrån att så länge räntorna är låga är det alltid fördelaktigt att låna om du inte behöver göra det (det är det i regel även om du behöver göra det, men riskerna ökar markant då), då även säkra investeringar* ger god avkastning relativt till utgifterna för lånet -- är din fastighet belånad till 50% och du har tillgångar som är långt större så löper egentligen varken du eller ditt låneinstitut någon risk, varför du kan få väldigt goda villkor också (se Nordnets erbjudande för de som kan sätta in fem miljoner eller mer). Det är då direkt kapitalförstörande att inte låna, men alla är inte bekväma med det. Går räntorna upp så får man helt enkelt lösa in lånet.

* Företagsobligationer i stora industriföretag, exempelvis.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Som husägare som jag har varit i nu 13 år så kan jag rekommendera att minst ha 100K enkelt tillgängligt. Min VP havererade 2017 å vips en räkning på 103K då jag ville ha den energieffektivaste VP:n.

Dock är mitt hus är ingalunda ett renoveringsobjekt utan köptes helt nytt 2005. Skulle jag ha ett äldre hus så kanske jag skulle rekommendera minst 250K för att täcka oförutsedda händelser såsom tak, dränering eller bygga/renovera garage för att slippa gå till banken för minsta lilla händelse.

Anslutning till kommunalt VA, eller en samfällighets ägd väg till huset, kan även orsaka oväntade utgifter om man har otur. Är man insatt i Värdepapper så kan man placera en del i dem och är då medveten om att man kan förlora en del under kortare period så pengarna skall då räknas som borta i minst några år.

Jag själv har nu en skuldkvot på ca 30% utan hjälp av externa placeringar. Men planera att amortera, nu när räntan är låg är mitt stalltips, En annan fördel att arbeta ned skuldkvoten är att man har en mycket bättre förhandlingsposition med banken/bolåneinstitut som man då kan spela ut mot varandra om man är företagsam.

"Livet är som en chokladask; man vet aldrig vad man får. "
 
Personligen hade jag betalat av huset, investerat 500-850, beroende på hur nytt huset är. Resten buffert.

Hade jag haft 2 miljoner på banken hade jag kört 50/50 på lånet och börsen samt behållt endel till buffert.

Men alla är ju olika här. Vissa skulle säkert belåna sig max och köpt en ferrari för resten. :beer:
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.