Hej,

Rev en vägg i källaren och när jag tog bort en dörrkarm uppenbarade sig betongen som syns på bilden. Är det blåbetong eller något annat farligt? Det finns en bastu på andra sidan väggen som inte används längre. Huset är från 1928. Har ingen aning om när väggen byggdes.
Renovering pågår: betongvägg delvis exponerad, gips har tagits bort, träreglar och elverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad vägg med flagnande målarfärg och synlig grov betong eller murning. Utseende av slitning eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det kan möjligen vara blåbetong, men vad tänker du är så farligt ? Vad vill du göra.

Putsa igen det där och måla med lämplig färg, sedan om du är nojig så skaffar ni radon mätare och ser hur läget ligger till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är det blå betong skall det vara poröst som siporex ? jag tycker inte det ser ut som blåbetong utan mer som gråsuggor ( cementblock)
 
  • Gilla
yez
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är inte blåbetong, det är slaggblock som var vanliga på 20-40talet.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Det är inte blåbetong, det är slaggblock som var vanliga på 20-40talet.
Låter rimligt. Det är poröst och ser ut att ha lite blandade stenar i sig. Den blåaktiga färgen gjorde dock att jag misstänkte blåbetong. Kanske gör en radonmätning för säkerhets skull...
 
Tobiblas Tobiblas skrev:
Låter rimligt. Det är poröst och ser ut att ha lite blandade stenar i sig. Den blåaktiga färgen gjorde dock att jag misstänkte blåbetong. Kanske gör en radonmätning för säkerhets skull...
Om du gör radonmätning och den visar radon kommer radonet inte från slaggplattorna.
 
  • Gilla
ejner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.