Hej

Vi har nyligen köpt en tomt som vi ska bygga på. Det är en 3200kvm stor tomt bestående av blandskog. Många stora fina träd, bla. stora fina granar finns på tomten som vi vill bevara. Tre stycken relativt stora granar har dött och till en början funderade jag inte så mycket på det men efter att ha fått höra vad granbarkborrar kan göra med granarna så blev jag orolig för resten av dom fina granarna.
Men efter timmars läsande på nätet börjar jag undra om detta verkligen är granbarkborren eller om granarna har dött av andra anledningar. Här är lite bilder på stammen där barken har ramlat av. Jag tycker inte man ser några gångar som man annars ser på bilder från exempelvis skogstyrelsens hemsida.
https://photos.app.goo.gl/S8LLcAaFrmZ5RjzP9

Vad tror ni? Granbarkborrar eller ej? Om det inte är borrarna, vad är det då som dödat dom tro?
 
Jag får inte fram någon bild, skulle du kunna ladda upp i inlägget?
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
harry73
Det finns ju något som lever i trädet om man tittar på alla små hål i stammen. Och sedan har en hackspett eller så tagit bort barken och haft en festmåltid.

Och visst kan de ha tillkommit efter trädet dog, men det känns rimligt att trädet dog av angreppet
 
Jag tror på granbarkborre....

Dom granarna sprider troligen inte någon barkborre mer, men håll koll på andra levande granar i vår, när det blir runt 20 grader kommer dom att svärma.
Leta efter borrmjöl runt roten, eller efter borrhål i barken...
 
Nu ser jag inte bilden, men tänk på att granar också är väldigt känsliga för skador på rötterna eller att man fyller över deras rötter.

Det är inte sällan man ser döda granar i anslutning till ett par år gamla hus där man fyllt ut för att få en plan gräsmatta eller gjort andra stora markarbeten i närheten av angränsande skog.
 
Granar är knepiga träd att ha på tomten, iallafall nära huset. De är väldigt känsliga för tryck på rötterna eller grävarbeten. Det går lätt röta i dem då och då står man där med en gigantisk gran som riskerar att lägga sig i nästa hårda vind. Trots att den ser frisk och grön ut.

Dessutom är det svårt att få annan växtlighet att trivas nära granar. Dels för att de har en matta av grunda rötter och dels för att de försurar jorden.

Så fundera noga på vilka granar som är lämpliga att ha kvar innan ni bygger huset. Oaktat barkborrar.
 
H Harmagedon skrev:
Granar är knepiga träd att ha på tomten, iallafall nära huset. De är väldigt känsliga för tryck på rötterna eller grävarbeten. Det går lätt röta i dem då och då står man där med en gigantisk gran som riskerar att lägga sig i nästa hårda vind. Trots att den ser frisk och grön ut.

Dessutom är det svårt att få annan växtlighet att trivas nära granar. Dels för att de har en matta av grunda rötter och dels för att de försurar jorden.

Så fundera noga på vilka granar som är lämpliga att ha kvar innan ni bygger huset. Oaktat barkborrar.
In Swedish: granar är ena bövla skräpträd! Ta ner alla granar på tomten, granbarkborrar eller ej!

(Denna aversion mot gran grundar sig på rätt många år som skogsägare.)
 
  • Haha
Harmagedon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.