Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag vet inte, men är det bara jag som har börjat irritera mig på dem som har bloggar och hemsidor och bara uppdaterar med nån helt oviktig text, som inte alls behöver ha att göra med husbyggandet att göra???


Verkar ju inte bättre än att de bara vill ha många besökare på sina sidor!!! Eller?

Om man skriver om en uppdatering i "hemsidesträngen" eller sin "egen" tråd på forumet bygga hus så ska det vara relevant för dem som klickar in...

Är det bara jag som tycker bilder och relevant text är intresant när det gäller att kika på andras byggbloggar?

Jag är i alla fall inte intresserad av att ta del av diverse privatliv mm, jag vill veta om deras BYGGE!

Visst alla ska skriva vad de vill i sina bloggar, men det räcker ju att meddela uppdateringar i hemsidesträngen som man tror intresserar HUSBYGGARE, övringa uppdateringar kan man ju meddela på forum där innehållet har relevans för dess läsare!

Är jag ensam om att tycka så?
 
Du är säkert inte alls ensam om att tycka så. Men samtidigt så finns det säkert många som tycker precis tvärt emot dig.

Du får skilja på dina egna åsikter och syftet kring hemsides-strängen. Efter att ha tittat runt lite så kan jag konstatera att det inte på något ställe står vad uppdateringen av den egna sidan måste handla om för att en uppdatering av tråden ska göras.

Mitt tips är att du börjar sålla, vad är problemet om du nu skulle göra ett klick till en sida utan enligt dig korrekt och saklig information? Det är som att uppröras över att varje sida i aftonbladet man köpt på väg hem från jobbet inte är intressant.

 
Håller i princip med thewhitehouse.

I dagsläget är det svårt att få nån överblick över hemsidesträngen. Vore bra med en sammanfattning med kommentarer och uppdateringar bortplockade där även "döda" länkar är borttagna (tyvärr försvinner det ju rätt många sidor när byggena är färdiga). Vore ju inte så svårt att göra en sida i anslutning till forumet där forumanvändare kan registrera en hemsida, registrera senaste uppdatering och ha en kort beskrivning, och kanske parametrar för stenhus/trähus, källare/platta på mark, antal våningar, så man kan sortera fram de byggen man är intresserad av, lite en hemsidedatabas typ. Är lätt att göra men tar tid, är kanske inte så lätt att hitta husbyggare med tid över till annat än bygget..  :-/
 
@rickardg

Du har inte tittat på sidan "andra som bygger" här på byggahus.se? Där har du en uppställning över de som bygger och har en hemsida.

Att ha en fullständig redovisning av vad det är för hus man bygger är väl möjligt att åstadkomma men om man dessutom ska hålla på och BÅDE ange senaste uppdatering OCH en sammanfattning så kommer det nog leda till att ingen kommer uppdatera utan endast ägna den lilla tid de har åt sin egen hemsida.

Jag tycker att dagens lösning av problemet är tillräcklig. Det är inte värt tiden det tar att hålla på och bygga en databas med sorteringsmöjligheter osv.
 
ja, har sett den, är jättebra att den sidan finns men den sidan kan inte folk uppdatera själva..

får se vad det blir för nya möjligheter med nya forumsystemet om det kanske kan få hemsidesträngen mer lättöverskådlig... förhoppningsvis blir forumet även snabbare så det inte blir så segt att leta efter ett visst inlägg i hemsidesträngen...

tja, den informationsmängden är väl ungefär vad som redan finns idag i hemsidesträngen, sen är det ju upp till användarna hur mycket de vill fylla i.. men som sagt så är det nog för mycket jobb att lägga till det :-/

om folk lägger tid på att uppdatera sin sida istället för att uppdatera sin beskrivning på forumet är väl det bara bra så man får läsa mer och se fler bilder och få fler tips och idéer till sitt eget bygge :)
 
En enkel lösning på den problematik du beskriver kan vara att det finns två olika strängar. En där man i ETT inlägg beskriver sitt hus, antal plan, grundläggningssätt och annat du var intresserad av. I den andra så medelar man uppdateringar och en sammanfattning av uppdateringen kan vara valfri.

Vad tror du om det?
 
ja, det är en enkel och bra idé med kort implementationstid, har funderat lite i de banorna även jag, ett inlägg per bygge och inga kommentarer men folk kan editera sitt inlägg med status om de orkar och sen en tråd som fungerar på samma sätt som den vi har idag...

men istället för en eninläggstråd och en med flera skulle jag dock helre se att det bara finns en eninläggstråd där varje inlägg kan länka till husbyggets egen tråd med bara kommentarer för det husbygget (typ en sån som ni har för erat husbygge) och ingen 50sidor lång hemsidetråd, så får man resp husbygge samlat på ett ställe men med eninläggstråden som "index" så man snabbt hittar till resp husbygges tråd och kan följa utvecklingen på resp bygge...

återstår dock att se vad nya forumet har att erbjuda, kanske finns några nya finesser där som löser det snyggare...
 
Thewhitehouse skrev:
Är det bara jag som tycker bilder och relevant text är intresant när det gäller att kika på andras byggbloggar?

Jag är i alla fall inte intresserad av att ta del av diverse privatliv mm, jag vill veta om deras BYGGE!
Är jag ensam om att tycka så?
Nej, du är inte ensam :). Jag kände mej också inlurad in i sidor ... oftast med en spännande och hemligsfull rubrik av kvällstidning-karakter ;). Det tar sin tid men man upptäcker att där har man inget att hämta. Nu undviker jag en del bloggar och slipper gräva i andras privatliv som jag är inte ens road av .... och tar risken att missa guldkorn av sakliga råd och information :).
gaia
 
Är det bara jag som är trött på rubriker som denna tråd har? säger inte mycket om innehållet. lika bra som rubriken: "en liten fråga bara". på andra forum raderas trådar med intetsägande rubrik. visst, man kan låta bli att läsa dem men vad är då meningen?
 
Är det bara jag som blir så trött på inlägg som inte följer tråden i övrigt? På andra forum raderas sådana inlägg och användaren varnas. ;)
 
Eftersom man får säga vad man vill här så passar jag på att tycka jag också.

Jag tycker ni ska sluta helt med bloggandet. Jag orkar inte titta på tio olika sidor, med tio olika sätt att navigera och hitta den senaste informationen. Jag vill istället se projekttrådar på forumet.

Om ni ändå måste fortsätta med bloggandet tycker jag Vitahuset har en poäng i det han säger.
 
En väldigt subjektiv poäng i så fall. Det en tycker är ointressant finner någon annan intressant.

Samtidigt måste jag hålla med tidigare inlägg att det kunde vara bra att ha någon slags förteckning över aktiva sidor samt vilket skede i processen de befinner sig i. Det kan ge en liten styrning i vilka sidor man besöker.

Att klaga på navigationssätt är ju lika tokigt. Det är ju som att klaga på att olika forum byggahus, bilklubben osv har olika funktioner och sätt att läsa och lägga in inlägg.
 
Finns olika poänger med de två varianterna. Själv är min uppfattning att en hemsida som är välstrukturerad är mer lättnavigerad än en tråd i ett forum men en tråd i ett forum kan ofta vara mer överskådlig än en "blog" om inte tråden har många kommentarer för då är ändå en blog bättre. Att lägga ut information på något sätt är iaf bättre än att inte göra det.
 
Robert_Maria skrev:
En väldigt subjektiv poäng i så fall. Det en tycker är ointressant finner någon annan intressant.

Samtidigt måste jag hålla med tidigare inlägg att det kunde vara bra att ha någon slags förteckning över aktiva sidor samt vilket skede i processen de befinner sig i. Det kan ge en liten styrning i vilka sidor man besöker.

Att klaga på navigationssätt är ju lika tokigt. Det är ju som att klaga på att olika forum byggahus, bilklubben osv har olika funktioner och sätt att läsa och lägga in inlägg.
Jag klagar inte på navigationssättet, jag talar om varför jag inte vill läsa era bloggar. :)
 
MathiasS skrev:
Jag klagar inte på navigationssättet, jag talar om varför jag inte vill läsa era bloggar. :)
Det är ingen som tvingar dig att surfa in på våra bloggar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.