Ni som sett världen mer än jag, tror ni att det är asbest i den här ventilationstrumman (se de röda pilarna)? Ni ser nedan en bild på själva trumman men också två bilder som visar en bit av materialet som lossnade (den gröna pilen samt de två andra bilderna visar denna bit) när jag kände på det (att det lossnar lätt kanske också är en ledtråd).

I min värld är det ganska likt gips, men det känns något hårdare än vad jag tänker mig att gips är (det var ett tag sedan jag arbetade med gipsskivor). Om man knackar försiktigt med den lösa biten på själva röret så kommer ett ganska ljust "klickande" ljud, lite som om man slår en tjock bit porslin mot något. När jag tänker efter är det lite likt pimpsten i vikt och känsla, men kanske tätare.

Man kan se på ena bilden att de spikat fast trälisterna direkt i materialet. Man kan också se att man sågat eller raspat för att få kanten jämt (syns även på en av bilderna på den lösa biten). Vad säger ni byggexperter? Anledningen till att jag undrar är att jag skulle behöva kapa en liten bit på "röret" för att kunna knö in ett skåp till höger om det.

(se även bilderna här: https://photos.app.goo.gl/4zYa9yaDJWDadhx62)

Ventilationstrumma i byggnad med lösa bitar markerade av röda och gröna pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en liten vit bit av ett hårt material som liknar gips, uppbruten kant synlig, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit, ojämn bit av material som liknar gips med synliga skärspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!

/Mathias
 
Det är gips.
 
Ytong är mer porös, säger också gips.
 
Tack för svaren! Jag blev till slut rätt säker på att det är gips, och det beter sig som gips när jag raspar den. Dock hårdare än den gips jag hanterat i form av moderna gipsskivor, kändes det som.
 
H
Mathias Dahl Mathias Dahl skrev:
Tack för svaren! Jag blev till slut rätt säker på att det är gips, och det beter sig som gips när jag raspar den. Dock hårdare än den gips jag hanterat i form av moderna gipsskivor, kändes det som.
det är så kallad lättbetongblock. finns i allamöjliga storlekar och enkelt att använda. visa att det finns såna gipsblock. så kan jag tro på det mer.
lättbetong beter sig gärna som gips
 
henke_benke skrev:
det är så kallad lättbetongblock. finns i allamöjliga storlekar och enkelt att använda. visa att det finns såna gipsblock. så kan jag tro på det mer.
lättbetong beter sig gärna som gips
Vi kan säga att det är lättbetong då :) Det finns även i några väggar här i lägenheten.
 
H
Mathias Dahl Mathias Dahl skrev:
Vi kan säga att det är lättbetong då :) Det finns även i några väggar här i lägenheten.
ett toppen matrial. lätt att bearbeta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.