Hej,

Vi sitter i många tankar men bla att justera planlösningen, och om inte annat bli lite klokare om huset, då det verkar vara väldigt svårt att hitta ett likadant.

Detta är ett norrlandshus/nässjöhus från 78, som jag förstår det består huset av 4 st sektioner.

Det jag just nu funderar på är om dessa väggar som "delar" varje sektion är bärande, markerat i rött på ritningen. Det som gör mig mest tveksam till att de är bärande är hur endast 1 av dessa sträcker sig vägg till vägg. Kanske de bara är tjockare pga sektionstypen?

Tjockleken på dessa är ca 200-210mm, dvs tjockare än alla andra väggar som då kanske är... 70mm?

Lägger till en liten bild från "vinden" om det på något sätt skulle vara relevant (där man ser att masonitbalken har en regel vid varje "sektion".

Ritning av ett hus med markerade potentiellt bärande väggar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutsikt inne i ett hus med synliga träbjälkar och en masonitbalk som sträcker sig över flera sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det var ett klurigt bygge! Det bästa vore tillgång till konstruktionsritningar från tillverkaren, men det kanske är svårt? Det kan vara så att vindsbjälklaget består av masonitbalkar som är bärande mellan ytterväggarna. I så fall är det bara pelarna som bär upp takets sidobalkar som kan landa på de tvärgående mellanväggarna. Med lite möda bör det gå att leta sig fram till dessa punkter. Jag har dock svårt att se att det finns någon större potential till förbättringar genom ändringar i planlösningen, förutom möjligen väggen mellan kök och vardagsrum. Om det är så att denna vägg bara är stöd för en pelare går det ju att låta pelaren gå hela vägen ner (under förutsättning att bottenplattan klarar den punktlasten), alternativt avväxla med en balk och två pelare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack för ditt svar, jag har letat runt efter någon info kring dessa hus, men sett i en annan tråd att iom kk/nedläggning så är det väldigt svårt att hitta ritningar/info kring dessa hus.

Är själv otroligt oerfaren, så jag ska fundera lite extra så jag förstår hur du menar.

Jag tycker det är märkligt om det är en bärande funktion när det saknas vägg/(ytterst tunna och ej rakt nedanför) (kök) och vardagsrum.

Men ja, det är masonitbalkar som går längs långsidan av huset, balk strax ovanpå ytterväggarna, och sedan nästa precis som du ser på bild nr 2 ovan.


Gällande planlösningen tänkte vi precis som du, ta bort väggen mellan köket och vardagsrummet (finns en ritning med den väggen, och en utan. Men även ta bort en bit mellan KPR/vardagsrum (för att få bort "avsmalnaden" i vardagsrum. samt eventuellt öppna upp lite mer till vänster om KPR, mot BAD för en bredare öppning mot sovrummen.
 
Kan du inte gå upp på vinden och 1) se vad för typ av balkar som utgör golvet på vinden, mät deras höjd och ta gärna ett foto med lite isolering frigjord, och 2) ta ett foto på den punkt där en av pelarna som bär upp takets sidobalkar landar på vindsbjälklaget. Med lite tur kan dessa bilder förklara en hel del.
 
  • Gilla
Effell
  • Laddar…
Finns en "inspektionslucka" för elen, så använde denna för nu. hittar en limträbalk ca 235mm. placeringen borde vara vid mittersta väggen ovanför köket. Kändes som en dålig plats för att se konstruktionen men postar detta ändå.
Inspektionslucka med elinstallationer och en limträbalk, isolering samt en del av en masonitbalk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just vid denna så delar sig masonitbalken och slutet på båda bitarna är uppstöttade(därav 2st) (enl bild), dessa står på träskivan som vilar på bjälklaget. "röda" brädan är endast fastspikad med isolering under (antar pga skarv?)
Inspektionslucka för el med masonitbalk, isolering och mätverktyg på en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan en slumpmässig bild på den yttre masonitbalken
Inspektionslucka som visar en masonitbalk som delar sig, uppstöttad av trä och isolering under röd bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flygfyren
  • Laddar…
Vilken riktning har limträbalken som du hittade?
 
J justusandersson skrev:
Vilken riktning har limträbalken som du hittade?
tvärgående, långsida till långsida
 
  • Gilla
swoof
  • Laddar…
Då är frågan varför denna limträbalk finns där? Är det för att ta hand om en av de pelare på vinden som bär upp takets sidobalkar? Du behöver ta reda på hur bjälkarna i vindsgolvet ligger. Det kanske är så att de ligger i husets längdriktning. Dessutom behöver du visa en bild på hur en pelare (stolpe) landar på vindsgolvet.
 
J justusandersson skrev:
Då är frågan varför denna limträbalk finns där? Är det för att ta hand om en av de pelare på vinden som bär upp takets sidobalkar? Du behöver ta reda på hur bjälkarna i vindsgolvet ligger. Det kanske är så att de ligger i husets längdriktning. Dessutom behöver du visa en bild på hur en pelare (stolpe) landar på vindsgolvet.
Det har framkommit i en teknisk beskrivning, från ett annat bygglov som inte blev av, att ytter och innervägg är bärande, och jag vill ju anta det är sektionsväggarna och ingen annan innervägg.. Känns märkligt att det endast är 1 vägg som är "hel", nåja. Jag överlever! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.