Vad tror ni som kan?
 
  • Thuja.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Körda på vad sätt?
Att det är lite brunt på dom tror jag inte du behöver bekymra dig om. Det försvinner när de börjar växa. Viktigt att du vattnar mycket hela sommaren så att de får växtkraft!

Det som ser mera bekymmersamt ut är att det ser ut som om det har plöjts upp en jordvall mot tujorna. Stämmer det eller ser jag fel? De flesta buskar och träd (alla utom rosor tror jag) gillar inte att bli halvt begravda under en jordvall utan de vill växa på samma nivå som de har växt i plantskolan.
 
Sommartorparn skrev:
Körda på vad sätt?
Att det är lite brunt på dom tror jag inte du behöver bekymra dig om. Det försvinner när de börjar växa. Viktigt att du vattnar mycket hela sommaren så att de får växtkraft!

Det som ser mera bekymmersamt ut är att det ser ut som om det har plöjts upp en jordvall mot tujorna. Stämmer det eller ser jag fel? De flesta buskar och träd (alla utom rosor tror jag) gillar inte att bli halvt begravda under en jordvall utan de vill växa på samma nivå som de har växt i plantskolan.
Nej. Ligger i samma nivå som bakom.
Det är gatan som går ner. En slänt...

Vattenslang närgrävt. Matar på vatten underifrån. 2 timmar per dag. Samt dusch 1 ggr i veckan + regn.

Kolla här.

http://www.byggahus.se/forum/traedg...ad-hade-ni-gjort-med-alla-dessa-slaentar.html
 
Det bruna tror jag inte att du behöver oroa dig för, men det ser ut som att toppen på thujan hänger. Det tyder på uttorkning.

Vi har planterat thujor runt tomten och dessa har första säsongen vattnats uppifrån med vattenslang 2 gånger per vecka, ordentlig rotblöta.

Själv tror jag på mkt vatten men mer sällan.
 
Tiger79 skrev:
Själv tror jag på mkt vatten men mer sällan.
Det är korrekt, vattnar man ofta och lite så får man en massa grunda rötter på växten som suger upp vattnet snabbt men blir det lite torka så försmäktar växten.
Vattnar man mycket men sällan så söker sig rötterna djupare och kan därför klara av torka betydligt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.