Vi har låtit ett större ventilationsteknik-företag installera 4 tilluftsventiler på vårt äldre hus. Det tog ca 2,5 timmar för 2 killar vardera att utföra och kostade 14 tkr inkl. moms och innan rotavdrag. Två ventiler på markplan och två på övervåningen. De sågade inte upp fasadläkten utan satte kåpan utanpå fasadläkten (se första bilden nedan). Borrhålen är ca 1-1,5 centimer större än plaströren inne i vägen vilket betyder att regn som rinner på fasaden kan droppa in i väggen, alltså bokom yttre träfasaden. Vid lite blåst mot fasaden blir det så klart ännu blötare. Är det standard att göra så? Är det okej gjort av fackmän?

Nyinstallerad vit tilluftsventil på ett äldre hus monterad utanför fasadläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu själv sågat upp läkten så att skyddet ligger tätt emot trä't. Jag har målat och lagt en strimma fasadfog ovanför skyddan så att vatten som rinner utmed fasaden inte ska kunna rinna in.
Monterad tilluftsventil på en äldre husfasad, installerad utan att såga i fasadläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
lordi
  • Laddar…

Bästa svaret

Inte okey!

Om du inte själv åtgärdat alla så är det bara o ringa ut dom!

Sen har dom ju skruvat fast ventilerna med gipsskruv, kommer börja rosta direkt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Inte okey!

Om du inte själv åtgärdat alla så är det bara o ringa ut dom!

Sen har dom ju skruvat fast ventilerna med gipsskruv, kommer börja rosta direkt.
Wow, tack för svar och tack för att du nämnde gipsskruvarna med!
Ibland undrar jag om är sjukligt petig efter att ha sett flera hantverkares resultat så skönt att höra era åsikter.

Jag har redan flyttat alla skydd. Lättare att göra det själv än be dem göra rätt.

Jag ska höra med Fresh om vilka skruvar som ingår i "TL DE väggventiler". Hur säker är du på att skruvarna är för inomhusbruk när du bara ser skruvens huvud? Jag kan ytterst lite om skruvar men kan de inte vara förzinkade som t.ex. https://www.beslagsbutiken.se/gipsskruv-for-traregel.html ?
 
Vad mer ingick i de 14tkr?
Ca 250:- st gissar jag ventilerna kostar.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad mer ingick i de 14tkr?
Ca 250:- st gissar jag ventilerna kostar.
Inget.
 
Det ser onekligen ut som gipsskruv, är väldigt få skruvar idag som är ph2 och för utomhusbruk.

Sen skriker det bara gipsskruv om den, o av att döma av hur resten av montaget såg ut så skulle jag inte bli förvånad om det är gipsskruv.

Byt dom till trallskruv A4 eller kanske en ankarskruv med kullrig skalle eller liknande. Rostfritt gör sig bra, fzv kommer rosta efter något år.
 
  • Gilla
yeahyeah
  • Laddar…
Y yeahyeah skrev:
Wow, tack för svar och tack för att du nämnde gipsskruvarna med!
Ibland undrar jag om är sjukligt petig efter att ha sett flera hantverkares resultat så skönt att höra era åsikter.

Jag har redan flyttat alla skydd. Lättare att göra det själv än be dem göra rätt.

Jag ska höra med Fresh om vilka skruvar som ingår i "TL DE väggventiler". Hur säker är du på att skruvarna är för inomhusbruk när du bara ser skruvens huvud? Jag kan ytterst lite om skruvar men kan de inte vara förzinkade som t.ex. [länk] ?
Det ingår inga skruvar från Fresh. De skruvarna har montörerna haft med sig.
 
  • Gilla
yeahyeah
  • Laddar…
Düsseldorff
Men helvete vilket dåligt utförande! Man blir trött...
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Men allvarligt.
Även om de kvadrupplat priset för ventilerna till 1000 kr styck så är det 11000 kr som ska fördelas på 5h.
Låt säga att de tar 1000 kr i utkörning så är det 10000 kr kvar.
2000 kr/h??

Var det fast pris eller löpande?
 
Y yeahyeah skrev:
Inget.
14.000 kr??? Är det 1 april?
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag hoppas du inte har betalat en krona för detta än. :confused:

Amatörmässigt är bara förnamnet.
 
  • Gilla
yeahyeah och 1 till
  • Laddar…
Är det ett ventilationsföretag som gör mycket reklam här på forumet? De är tyvärr mer intresserade av att tjäna pengar än att göra ett riktigt jobb. Och för 14000 hade de kunnat kosta på sig att göra det ordentligt och ändå kunnat ta halvdag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Sånt skit som får folk att tvivla på hantverkare, dom verkar inte ens ha försökt göra det bra... Det kommer garanterat att hamna ett eller annat getingbo i dom där springorna. Bra att du fixat springorna iallafall, men du borde reklamerat innan du började fixa. Dom ska väl ha en chans att göra rätt
 
S StevieGee skrev:
Men allvarligt.
Även om de kvadrupplat priset för ventilerna till 1000 kr styck så är det 11000 kr som ska fördelas på 5h.
Låt säga att de tar 1000 kr i utkörning så är det 10000 kr kvar.
2000 kr/h??

Var det fast pris eller löpande?
Det var fast pris. Jag fick dåliga vibbar av säljarna från start men pga omständigheter i familjen blev de ändå anlitade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.