L
Hej,

Har haft ett antal sådana här balkar utomhus i ca 3-4 veckor, och de har tyvärr regnat på dem.
Vi hade tänkt använda dem inomhus för att göra det lite snyggt.

De flesta såg ut såhär när man sågade i dem vissa mindre. Denna på bild värst.
Är det någon slags mögel tro, eller bara blöt? Oanvändbara eller kan man behandla på något sätt?

Tacksam för svar!
 
  • Träbalk utomhus med fuktfläckar och potentiell mögelskada synlig på sågat ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall du ha dem till? Skall de byggas in och bära last, eller skall de bara hänga under innertaket och se gamla ut?

Om alternativ ett, så bör du nog torka dem först, särskilt om det skall ligga glasfiberisolering mot dem. Köp en fuktmätare och kolla. Tar nog hela denna vintern att torka ordentligt. Minst en månad i uppvärmt garaget.
Om alternativ två, så lägg dem luftigt där det inte regnar några dagar och skruva sedan upp dem, de kommer att torka efter hand.

/ Fredrik
 
Det ser ut som om det vore tryckimpregnerat...?
 
L
Ja precis, de ska sitta i taket och se gamla ut.. :) Dåså! Då låter jag de torka och hoppas att det inte sprids svartmögel i huset.. :D

Om det är tryckimpregnerat eller ej vågar jag inte svara på.
Jag fick dem av min kära far som fått dem någonstans ifrån.. Är det av betydelse i detta fall?
 
H
Det är säkert ingen problem, men kontrollera att det inte gamla balkar med kreosot
 
Det är tryckimpregnerat virke (fur). De ska du inte använda inomhus.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Det är tryckimpregnerat virke (fur). De ska du inte använda inomhus.
Oj! Jag tänkte ha endast 2 bjälkar, ca 180 långa tvärs över taket.
Är det allvarligt om jag ändå skulle använda det? Nu blir man orolig!
 
Du dör nog inte, men tänk lite mer långsiktigt.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
L Nichlas123 skrev:
Oj! Jag tänkte ha endast 2 bjälkar, ca 180 långa tvärs över taket.
Är det allvarligt om jag ändå skulle använda det? Nu blir man orolig!
Att använda impregnerat material inomhus där det exponeras för människor är inte att rekommendera. Detta för att det innehåller ohälsosamma ämnen som kan vara skadliga för huden eller lungorna. I synnerhet om det är äldre virke kan det vara hälsofarliga. Impregnerat virke skall i huvudsak användas till konstruktioner utomhus för att tåla väder och vind.

Visst, som någon ovanför skrev: du dör nog inte. Men varför försämra inomhusluften? Skaffa någon gammal obehandlad balk istället (y)

Läs mer om impregnerat i kemis faktablad: https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-impregnerat-virke.pdf
 
  • Gilla
Lunda123 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.