T
Är verkligen denna Nordlux väggspot som säljs på Jula laglig ur elsäkerhetshänseende?
http://www.jula.se/vaggspotlight-422285

Både lamphus och bottenplatta är helt i metall, kabeln är 230v ojordad med europakontakt. Jag tyckte att kopplingarna bakom den runda bottenplattan såg minst sagt suspekta ut, men jag kan ha fel.
Matningen kommer in genom ett hål i nedkant av sockeln. En ledare går till strömbrytaren och sedan vidare till en sockel där lampans kulled sitter. Den andra ledaren skarvas ihop med en ledare från sockeln vid kulleden i något som är täckt med krympslang. Båda ledarna gör en 90 gradare från bottenplattans front och in i sockeln vid kulleden, avståndet mellan fronten och sockeln är ca 1cm och där sitter en lite bit tejp för att förhindra att ledarna ska få komma i kontakt med metallen i bottenplattan.
Det hela såg väldigt suspekt ut.

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att fota bottenplattans baksida med kabeldragningarna när jag var där idag.
Kanske någon annan som har vägarna förbi och kameran/mobilen tillgänglig, annars
 
Det står att den är Klass II = dubbelisolerad.
 
Det gäller att ledarna inte kan komma i kontakt med höljet. Tycker du den ser diskutabel ut kan du alltid anmäla den till elsäkerhetsverket som har en kontaktsida för detta, så kanske dom köper in den och testar.
 
T
Då består "dubbelisoleringen" av att man trätt tygslang lite slarvigt över ledarna.
Det såg fruktansvärt hafsigt och tveksamt ut. Jag undrar om "tejpbiten" räknas som dubbelisolering vid anslutningen vid kulleden?

Hela grejen är ju att om någon av anslutningarna släpper så är risken överhängande att metallhöljet blir strömförande.
 
Redigerat:
Jag tror att man räknar med att anslutningar inte släpper, om en koppling kan släppa så fall är det fel, men inte på just klass 2 isoleringen. Tygslang kan nog räknas som ett isoleringssteg. Kan tom vara ganska bra eftersom tygslangen kan vara mer motståndskraftig mot vissa typer av slitage. Tejp av rätt kvalitet är ganska vanligt som extra isolering inne i apparater.

Förresten det där med tygslangen, var det verkligen bara tyg som satt på en enkelisolerad tråd? I så fall är det troligen inte godkänt. I en klass 2 isolerad apparat så skall "krypavståndet" vara 8mm. Dvs från en oisolerad punkt, ex. skruven i en koppling, skall det vara minst 8mm till en beröringsbar metalldel. Det skall uppfyllas även om det blir en skada på ett lager av 2 i kabelisoleringen. Om det andra laget då består av tyg, så kan ström krypa ut mellan trådarna, det måste vara ett tätt lager.

Tyg används däremot ibland som slitageskydd om en kabel kan gnidas mot en yta. Det finns även tygslang indränkt med silikon som blir en ypperlig isolering som är både värmetålig och slitagetålig, använd ofta som extra värmeskydd på PVC isolerade trådar.
 
T
Jag får ta en bild nästa gång jag är på Jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.