Är denna blåmarkerade vägg bärande? Tänkte riva den för att få ett större kök, men blir lite fundersam när man kollar på ritningen och den rödmarkerade järnbalken...

Kan huset vara byggt utan den rödmarkerade balken eller betyder *) bara att att den finns på plats men att den inte ingick i Sv Stenhus ABs leverans utan det har någon annan entreprenör fixat?

Tacksam för lite hjälp då jag är ganska färsk på att renovera...


201904-eplan.jpg

Klicka på bilden för att förstora den! (Öppnas i nytt fönster) Klicka för ytterligare förstorning på bilden i nya fönstret!

viewimage.php
 
Jag skulle bli mycket förvånad om den var bärande och att balken inte ligger enligt ritningen. Kan du inte kika uppe på vinden om du kan se balken?
 
Det är inredd övervåning så det blir lite svårt med att se balken:)
 
Varför skulle det anges särskilt på ritningen att järnbalk inte ingår OM den ingår? Är inte risken stor att man istället nöjt sej med att just väggen Du frågar om är bärande och att man därför inte lagt nån järnbalk?
 
Om man antar att golvreglarna på övervåningen ligger längs med gavlarna så borde det ligga en balk enligt ritning. Skulle den "blå" väggen vara bärande skulle det nästan bli en spännvidd på 5,5m, lite mycket.

Går det inte att ta ta bort en taklist och borra upp ett hål för att säkerställa att det finns en balk?
 
Jag ska ta fram borrmaskinen i eftermiddag och borra och hoppas få höra ett gött metalliskt ljud =)
 
Det finns väl inget på ritningen som säger att det är den gällande versionen, eller?

Om du ändå skall göra om så kommer du förmodligen ändå göra om taket i köket, så såga upp ett hål och kika efter?
 
5,5 m är mycket, men fullt möjligt med tex mindre cc mellan reglarna. Jag tycker att det är omotiverat att ha en bärande vägg 2 m från ena kanten och 5,5 m från andra. Att stålbalken skulle ligga där känns ganska naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.