Hej på er!
Jag har denna pump som jag börja att lära mig hur funkar men!
Jag har hitta en konstig grej men innan att göra nånting jag är nyfiken att se om det finns något som kan hjälpa till mig att titta på min pump systemet för att säga om det är bra eller fel installerad innan att göra nånting eftersom jag är inte 100% säker!
:)
Tack på för hand
 
  • En pump och vattenfiltreringssystem med sladdar, slangar och en trycktank, synligt på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpumpssystem med filter och slangar i pumprum, användare osäker på installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett pumpsystem med rör, kabel och röd ventil synlig på en smutsig betonggolv och plywoodvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pump och slangar på ett smutsigt betonggolv intill en stor vit behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en pumpinstallation i ett träskåp inklusive trycktank, kabelrör och olika kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en s.k snorkel , ska syresätta vattnet genom att lufta det, brukar göras så om man har svavelväte i vattnet. Det luktar liksom ruttna ägg om det. Det brukar gurgla i grejerna när pumpen eller tappning sker.
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som en s.k snorkel , ska syresätta vattnet genom att lufta det, brukar göras så om man har svavelväte i vattnet. Det luktar liksom ruttna ägg om det. Det brukar gurgla i grejerna när pumpen eller tappning sker.
Hejsan!
rack för svaret men kan du förklara lite bättre vad vill du menar. Jag är ganska ny på detta
tack
 
Är det några skyltar på tuberna ???
 
J jonaserik skrev:
Är det några skyltar på tuberna ???
nej ingenting :(
 
Bild 2 , röret till höger går i i botten på första tuben , går upp till nästa och ut i huset från botten av vad jag kan se. Sådana grejer för att lufta vattnet, då brukar det snorkla i toppen på första och avlufta på andra med en automatisk avluftare. Ser ut att vara mycket grönt på den sista och kanske den är tät, likaså med den första. Luktar vattnet något ? Ett par foton i närbild på det som sticker från tuberna kan säga något.
 
Nu jag så menar du kanske?
om din fråga om den luka nånting jaa faktisk tror du att de fliterna är dåliga eller man måste byta ut dem eller det finns nåt fel kopplat?
 
  • Äldre radiatorventil monterad på rör med möjliga läckageindikationer mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med blandning av metall- och plastkopplingar samt en slang kopplad till en vattenkran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en källarinstallation med synliga vattenrör och ventiler, eventuell fråga om underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar och en slang under en vattenbehållare, med synliga smuts och spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad röranslutning med blå plastkork mot en träbakgrund, synliga tecken på kondens eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, tryckbehållare och slangar i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bild nummer 1 är en automatisk avluftare och ska släppa ut luft som den andra tuben släpper in. Nu kan det vara en massa kalk/skit i alla delarna som sitter på topp och då fungerar det inte som det ska. Syresättning vatten i den första och utgång luft i den andra. Svårt att säga något på distans , men ingen månresa att byta den på bild 1 , den andra är det nog ett rör som går från botten till topp och genom en ventil så sugs luft in i tanken, där vet jag inte hur det ser ut invändigt. och kan inte svara på det.
 
  • Gilla
Mrskores och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bild nummer 1 är en automatisk avluftare och ska släppa ut luft som den andra tuben släpper in. Nu kan det vara en massa kalk/skit i alla delarna som sitter på topp och då fungerar det inte som det ska. Syresättning vatten i den första och utgång luft i den andra. Svårt att säga något på distans , men ingen månresa att byta den på bild 1 , den andra är det nog ett rör som går från botten till topp och genom en ventil så sugs luft in i tanken, där vet jag inte hur det ser ut invändigt. och kan inte svara på det.
Du menar den rör som ligger i märken längs ner till höger på bild 2?
bredvid på foten?
om det är den. Det är rör för vattenpump som ligger ungefär 100 meter längs ner.
En fråga master! :) vad måste jag rensa såna ventiler sån sitter på toppen och den son sitter med den gröna slang?
Och varför en slang där?
 
Ursäkta, då är det hålet till vänster uppe på sista bilden, går till tuben till vänster och fortsätter till nästa + hydropressen och tryckströmbrytren. Då kan man undra lite varför avluftning sitter direkt efter pumpen, det brukar var tvärtom, i en följd - pump - luftning - avluftning - och ut till hus. Kan vara lite felmonterat, skulle det lufta i sista tuben så skulle det komma luft i kranarna. Om det inte gör det nu så är det nog med säkerhet täppt i alla delar som har med luftning/avluftning att göra och en röris kan nog fixa det.
 
  • Gilla
Mrskores
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ursäkta, då är det hålet till vänster uppe på sista bilden, går till tuben till vänster och fortsätter till nästa + hydropressen och tryckströmbrytren. Då kan man undra lite varför avluftning sitter direkt efter pumpen, det brukar var tvärtom, i en följd - pump - luftning - avluftning - och ut till hus. Kan vara lite felmonterat, skulle det lufta i sista tuben så skulle det komma luft i kranarna. Om det inte gör det nu så är det nog med säkerhet täppt i alla delar som har med luftning/avluftning att göra och en röris kan nog fixa det.
alltså nu sitter pump - avluftning - luftning? :sweat:
 
Som jonaserilk skriver är det nog felkopplat. Har svårt att se någon vettig funktion när det sitter som på bilderna. Du kan ta bort de delarna och fixa till slangen som verkar tejpad också. Gå direkt från T-röret och till utgående ledning.
 
Det verkar så som jag uppfattar det. inte helt riktigt, men på distans är det svårt att säga gör så, troligtvis ska tuberna skiftas. att man luftar vattnet är för att om det finns om det finns svavelväte i brunnen och vattnet lutar illa, tar luftningen bort en del, men kanske inte allt. Det är mera dom som håller på med vattenrening som vet bäst. Men pass på om ni pratar med någon, dom försöker alltid sälja på en hel del till stor kostnad, kanske upp mot 20 kkr är inte ovanligt.

Edit : Som GK 100 säger luktar inte vattnet ruttna ägg nu, så går det att koppla bort tuberna

Edit 2 Hat ni en VVB med offeranod i och den är av magnesiumtyp och det finns det minsta lilla svavelväte kan ni inte öppna en kran utan att det luktar ruttna ägg.
 
GK100 GK100 skrev:
Som jonaserilk skriver är det nog felkopplat. Har svårt att se någon vettig funktion när det sitter som på bilderna. Du kan ta bort de delarna och fixa till slangen som verkar tejpad också. Gå direkt från T-röret och till utgående ledning.
jag tror att hydropress ligger fel eftersom jag har hitta en bild som visa upp hur man montera en
Syreaktivator mot en hydropress och den visa att hydropress är monteras som sista del och det går säga så. och sen vatten går ut till huset.
här jag har ladda up filen ni kan kolla på sidan nummer 2
 
Mrskores Mrskores skrev:
jag tror att hydropress ligger fel eftersom jag har hitta en bild som visa upp hur man montera en
Syreaktivator mot en hydropress och den visa att hydropress är monteras som sista del och det går säga så. och sen vatten går ut till huset.
här jag har ladda up filen ni kan kolla på sidan nummer 2
Ja så är det om den ska ha någon funktion. Som sagt är nog vakuumventilen och avluftaren i toppen på respektive rör fast efter lång tid utan att cykeln löpt. Om du ändrar om var med på att du får vatten i den gröna slangen att ta hand om till avlopp.

Men som sagt har du inga problem med vattnet nu utan denna funktion så är det inte fel att ta bort den. Det är ju om inte annat risk för läckage i ventlerna på toppen och lite underhåll ska till också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.