Jag har i nuläget en 2a på 55kvm (bostadsrätt). Det jag vill göra är att separera vardagsrummet och köket från sovrummet och toaletten. Sedan skall jag hyra ut mitt sovrum till en inneboende. Vi kommer då dela toalett.
I sovrummet kommer jag ställa in något liknande denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90037551
och genom väggen i sovrummet borrar jag hål för att koppla på vattnet från köket till denna enhet.
Har läst att jag behöver tillstånd från styrelsen på följande punkter:
- Vid förändringar eller omdragning av ledningar för avlopp, vatten, gas, ventilation eller värme.
- Vid konstruktionsförändring av bärande väggar och bjälklag

Men kan man se detta som något man egentligen behöver tillstånd av styrelsen för och får jag koppla in vatten i sovrummet eller måste man ha någon speciellt tillstånd för det?

Tacksam för alla tipps!
 
Du skriver ju själv att du behöver tillstånd från styrelsen "Vid förändringar eller omdragning av ledningar för avlopp, vatten, gas, ventilation eller värme." Det du vill göra innefattar att ändra ledningar för vatten och avlopp. Du bör nog fråga styrelsen. Om ni är två att dela på en lägenhet om 55 kvm lär ni leva inpå varandra i alla fall. Jag skulle hellre skippa trinetten och dela kök med den inneboende.

Erik
 
Håller med Erik, du ska nog snacka med styrelsen. och om att det är bättre att dela kök, ni ska ju ändå dela badrum, hall och ytterdörr får man anta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.