S
Jag tänker bygga med 45x195 och 100x100 stolpar med 700mm plintar. Konstruktionen kommer vara fristående men ändå 10mm från husets fasad. Höjd från mark blir 550mm.

Yta: 3,5m x 10m
Trall kommer bli 28x120mm
Nedre bärlinor har c/c mått på 2m, men ligger två och två.
Övre reglar ligger c/c 40cm och dessa är kortlade vart annan meter.
OBS, plintarna kommer grävas ner och sticka upp 50mm ungefär.

Jag gissar på att det är överdimensionerat, men tänkte mest kolla om ni ser någon svaghet eller miss?

Framsida
3D-modell av träkonstruktion med dimensioner, visar stolpar, plintar och övre reglar för byggprojekt nära en fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sida
3D-modell av en fristående träkonstruktion nära husets fasad med plintar, bärlinor och övre reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksida
3D-modell av träkonstruktion för däck nära husfasaden, med synliga plintar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Som sagt är det ju rejält överdimensionerat.
Kortlingarna gör större nytta om dom sitter mitt emellan plintraderna.
om ja förstår det rätt så ligger bärlinorna en bit isär 95 mm ?, se till så att golvbjälkarna blir infästade i båda så att överkanten på bärlinorna blir låsta.
Du skulle klara dig fint utan den mittre plintraden. :)
 
S
larsbj larsbj skrev:
Som sagt är det ju rejält överdimensionerat.
Kortlingarna gör större nytta om dom sitter mitt emellan plintraderna.
om ja förstår det rätt så ligger bärlinorna en bit isär 95 mm ?, se till så att golvbjälkarna blir infästade i båda så att överkanten på bärlinorna blir låsta.
Du skulle klara dig fint utan den mittre plintraden. :)
Alla plintar har en stolpe, vissa är bara korta och syns inte på bilden. Dessa kommer ha en regel på vart sida och låses med två 12x200mm vagnsbult. Alla golvbjälkar kommer fästas i alla bärlinor med antingen ett vinkeljärn eller annan typ av järn så som universalbeslag eller liknande.

Beroende på hur grundstenarna sticker ut från huset så finns det risk att jag måste antingen gå ner till 500mm plint vid raden mot huset eller helt enkelt gjuta egna plintar just där. Kanske många plintar men jag vill att det blir 100% stabilt och att det ska stå pall orkanvindar. Här kommer vindarna in från intilliggande åkermark utan minsta buske eller träd. Rena krigszonen vissa dagar om året.

Jag kommer dock plantera en rejäl mur med thujor för att minska vindtrycket från norr så fort jag kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.