Hade en mindre vattenskada i närheten av kaminen som är placerad på nedre plan i husets hörn.
Huset är ett klassiskt 1,5 plan från 1980-tal.

I samband med vattenskadan har man öppnat upp innertaket för att lokalisera läckan och bedöma skadans omfattning.

Jag ser då att man vid installation av skorsten har kapat av två golvbjälkar för genomföringen.
Golvbjälklaget är alltså till våningsplan 2.

Som lekman tycker jag att detta ser märkligt ut.

Någon erfaren byggkonstruktör som kan bedöma om utförandet är OK?

Är det fackmannamässigt utfört eller måste man bära av bjälklaget?

Installationen är utförd av en välrenommerad firma.

Träkonstruktion, svart ventilationstrumma, oavslutad byggnad eller renovering, isoleringsmaterial, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar och bjälklag i tak, plastfolie, svart ventilationsslang, byggkonstruktion, oskyddade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart rör passerar genom träkonstruktion och vägg, byggplats, osäkert arbete, plastfolie, spånplatta, oavslutad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör genom träbjälklag, pågående byggarbete eller renovering, olackerat trä, isolering synlig, byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle mailat bilderna till den välrenommerade firman och frågat om det är så skorstensinstallation ska utföras.

Tycker det ser ut som rent fusk, vore det nygjort skulle jag självklart kräva att de gjorde om, men det är ju kanske svårare att kräva om det gått mer än tio år sen skorstenen installerades.
 
Hej
Har du upplevt något problem med golvet på ovanvåningen?
Nej sådär ska det inte se ut.
Hur länge sen är det sen skorstenen installerats?

/W
 
Inte märkt något på golvet på ovanvåningen och ser inte heller någon avvikelse när jag mäter med ett vattenpass.

Installationen gjordes för 3 år sedan.

Det måste ju vara väldigt vanligt att golvbjälklag eller takstolar ”är i vägen” vid skorstensgenomföringar.
Hur gör man i dessa fall?
 
B Boende45 skrev:
Inte märkt något på golvet på ovanvåningen och ser inte heller någon avvikelse när jag mäter med ett vattenpass.

Installationen gjordes för 3 år sedan.

Det måste ju vara väldigt vanligt att golvbjälklag eller takstolar ”är i vägen” vid skorstensgenomföringar.
Hur gör man i dessa fall?
Växlar av. För över lasten på de som ligger bredvid. Kan man undvika det så gör man det. Takstolar undviker man in i det längsta. Det är inte så att underarmarna från takstolarna utgör en del av bjälklaget? I så fall är det viktigt att det åtgärdas då det påverkar takstolens styrka.
 
Ska inte skorstenen dessutom vara fullisolerad INNAN den går in i bjälklaget?
Här ser det ut som att skarven till större diameter sitter inne i bjälklaget.

/M
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Ska inte skorstenen dessutom vara fullisolerad INNAN den går in i bjälklaget?
Här ser det ut som att skarven till större diameter sitter inne i bjälklaget.

/M
Jo, det stämmer att den dubbelmantlade skorsten börjar några centimeter upp i undertaket.

Det finns dock en stenullsskiva på ca 100 mm höjd runt den delen av skorstenen som jag antar är lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.