Hej!

Vi har köpt denna 230 volt spis från Elgiganten http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/EKI7551BOW/electrolux-inspiration-spis-eki7551bow-vit Är den kopplad 400 volt eller 230? i väggen har vi två faser+Nolla och jord. Hur ska vi koppla?

20150306_155110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150306_155104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150306_155428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den är kopplad trefas + nolla dvs elementspänningen är då 230 V men spänningen mellan faserna 400V.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag som har 2 faser + N och jord ska koppla enligt schema nederst till höger då. första fasen till plint 1 andra fasen till plint 2 och en bygling till plint 3 och jorden och nollan som de är kopplade redan? Kan man bygla med en vanlig fk1.5 eller 2.5?
 
Ja, schemat ner till höger är för två faser+nolla, och man kan bygla med en trådsnutt. Det kan sitta dubbla byglar mellan 4 och 5, meningen är då att man tar den ena om man behöver bygla mellan fler plintar, smidigare än tråd.
Kontrollera/kontrollmät så att det verkligen är två faser+nolla+jord, så att du inte har tre faser+jord.
 
Har du mätt dig fram till att det är 2 faser + nolla? Eller har du bara gått på färgerna?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lösningen två faser och nolla är en ganska ovanlig lösning i en anslutningspunkt för en spis. En desto vanligare lösning i äldre anläggningar är 3 faser utan nolla.
I samtliga fall tillkommer skyddsjord.

Om det är en trefaslösning utan nolla. Då kan inte den spisen användas. Då måste i så fall tredje fasledaren kopplas om som nolla eller att man kompletterar med en nolla.

Lösningen med 400 v 3 faser utan nolla är en utgående produkt på spismarknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Idag är två faser och nolla det absolut vanligaste till spisHÄLL, och en tredje fas till ugn.

Vad står det om max ström för respektive koppling?
Med två faser behövs troligen effektbegränsning inspisen.
 
tommib
Det Tobbe_3 skrev var att det var ovanligt med två faser och nolla i anslutningspunkten, inte i själva hällen. Anledningen till att det är så kan mycket väl vara att man tagit en gammal matning med tre faser och jord och kopplat om en av faserna till nolla just för att kunna köra en 230V-kopplad spis.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
J janne67 skrev:
Hej!

Vi har köpt denna 230 volt spis från Elgiganten [länk] Är den kopplad 400 volt eller 230? i väggen har vi två faser+Nolla och jord. Hur ska vi koppla?

[bild]
[bild]
[bild]
Jag kapar denna tråd då jag eventuell kommer köpa en sån här spis och tror mig ha tre faser och jord framdraget till eluttaget vid spisen.

Det sägs tidigare i denna tråd att man måste dra fram nolla för att kunna använda denna spis, men visar inte det övre högra inkopplingsschemat en variant där man bara använder tre faser och jord?

/ Nicke
 
tommib
Jo, om man har 230 V huvudspänning. Det har man i t. ex Norge. Här i Sverige har vi 400 V. Således kommer du bränna upp hällen.

Huvudspänning är spänningen mellan två faser.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
A annerborn skrev:
men visar inte det övre högra inkopplingsschemat en variant där man bara använder tre faser och jord?
Det är för delar av Norge som har 230 Volt som huvudspänning utan nolla.
Så det kommer att säga Poff med vår huvudspänning på 400 Volt, om du kopplar så.
Är det en hel spis med ugn?
I så fall är hällen på 2 faser mot nollan och ugnen på 1 Fas mot nollan.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
A annerborn skrev:
Jag kapar denna tråd då jag eventuell kommer köpa en sån här spis och tror mig ha tre faser och jord framdraget till eluttaget vid spisen.

Det sägs tidigare i denna tråd att man måste dra fram nolla för att kunna använda denna spis, men visar inte det övre högra inkopplingsschemat en variant där man bara använder tre faser och jord?

/ Nicke
Om du inte har en nolla framdragen idag, så behöver du få det fixat. Alternativet med 3 faser och jord var vanligt förr. Och det kräver att man har en spis med element gjorda föpr 400V.

Numera är nästan alla spisar, och alla hällar gjorda för 230V inkoppling, men med 2 eller 3 faser.

Om det är svårt att få fram en extra tråd från centralen, så kan man koppla om en av faserna så att den blir nolla. Det är något du bör låta en elektriker göra.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.