Har läst igenom trådar och artiklar om hur gamla lampor kan renoveras enligt konstens alla regler, mycket nyttig och välformulerad information. Jag har följande gamla grej i taket:

Taklampa med tända ljuskällor framför retro tapetmönster. Ljusspridning skapar mönster på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampa, tre våningar, metallstänger, brunt trä, elektriska ledningar, isolering, närbild, elektrisk anslutning, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en sliten lampa utan glödlampa: dammig, använd, med synliga elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen takarmatur med synliga sladdar, takkoppling, avtagen täckplatta, renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte den på loppmarknad för 12 år sedan och försäljaren angav att den var renoverad, men vet inte när och om det var gjort av elektriker eller lekman. Blev intresserad att kolla upp den och undrar om någon mer erfaren kan bekräfta eller dementera följande härledningar:

1. Lampan kan räknas som skyddsjordad: varje arm är kopplad till jord, jag har mätt kontinuiteten (multimeter piper) med varje arm till röret den hänger i och till jordplinten i sockerbiten. Jord är framdragen till dosan.

2. Lampan kan inte räknas som dubbelisolerad eftersom ledarna går löst i röret och exponeras i kopplingsutrymmet i "träpentagonen". Den skulle räknas som dubbelisolerad om man kunde dra dubbelisolerade noll- och fasledare genom röret (inte mycket plats till det) och täcka över kopplingsutrymmet.

3. Det är inte på samma sätt farligt om metalldelar på en taklampa blir spänningsförande (till skillnad från t.ex. en bordslampa eller golvlampa). I alla fall inte i ett torrt, parkettbelagt rum med flera meter till närmaste jordade föremål. Man känner knappt om man nuddar fasen då man står på en stol och grejar i dosan.

4. Om man roterar armarna runt fästbulten skaver kanterna isoleringen på lampsladdarna, men en sådan rörelse ingår ju inte i den normala operationsmoden (till skillnad från golv- och skrivbordslampor). Isoleringen kan möjligtvis gnagas sönder vid flytt/oömt handhavande men säkringen går då troligen då man kopplar in lampan.

5. Det krävs två fel för att en farlig situation skall uppstå: jordförbindelsen släpper från en av armarna och tändtråden/fasen kommer i kontakt med samma arm. Om man då håller i den defekta armen och en av de övriga jordade armarna (i värsta fall med andra handen) får man en farlig strömgenomgång (jordfelsbrytare finns INTE).

6. Korollarium av 3 och 5 är att glappande jord (t.ex. pga. slarv) till någon av armarna kan vara skapa en farligare situation jämfört med att ha lampan helt ojordad.

7. Lamphållarna är av en säker typ (icke-spänningssatta gängor).


Tack!

Johannes
 
Redigerat:
Det ser ju ut som det är lampsladd som går ut i armarna, den är i så fall dubbelisolerad.

Anslutningen av jord till muttrarna ser väl inte ut att riktigt uppfylla krav på god kontakt. Kopplingsutrymme med träväggar är inte heller enligt reglerna.

Men personligen skulle jag inte vara orolig för att använda lampan, så som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Anslutningen av jord till muttrarna ser väl inte ut att riktigt uppfylla krav på god kontakt
För att man bara klämt till trådarna bakom muttrarna, antar jag? Och det borde egentligen pressas på en (O-formad) kabelsko?
 
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
För att man bara klämt till trådarna bakom muttrarna, antar jag? Och det borde egentligen pressas på en (O-formad) kabelsko?
Eller sätta på en bricka/brickor mutter så att tråden "pressas" mot metall på bägge sidorna
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kollade närmare igen, det finns faktiskt redan en sådan liten bricka där:

Elledningar genom vägg. Rött pil markerar där en kabel är exponerad och potentiellt oskyddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker också att den kan godkännas, med anmärkningar.

Trä är inte en optimal kopplingsdosa. Det skulle finnas plats för en dubbelisolering av samtliga ledare där. Men det var tydligen trångt i röret uppifrån?

Takkoppen behöver också skyddsjordas. Alternativt sätter man på ett doslock med lamputtag.

Men bara skyddsledaren är tillförlitligt ansluten i alla punkter så tycker jag att lampan kan användas.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Trä är inte en optimal kopplingsdosa. Det skulle finnas plats för en dubbelisolering av samtliga ledare där. Men det var tydligen trångt i röret uppifrån
Det sitter någon typ av gängstång åtminstone i nedre delen av röret, svårt att få något tjockare igenom där.
 
Takkoppen behöver också skyddsjordas. Alternativt sätter man på ett doslock med lamputtag.
Mätte takkoppen, den har bara en glapp kontakt med jorden (beroende på hur man vickar röret) 😞. Koppen är helt slät på insidan, jag kan inte punktsvetsa fast något där -> skruvgenomföring -> inte snyggt. Att bara slipa bort oxid och tejpa fast kardelerna i en ny jordledning med typ aluminiumtejp blir knappast bra?

Lamputtag har jag så montera ett sådant sen en lamp-stickpropp med dubbelisolerad sladd rätt in i sockerbiten är ok?
 
Jag misstänkte det. Man kan diskutera riskerna med att den delen inte är skyddsjordad. Där ingår sannolikheten för
- att man tar i enbart denna del (hög),
- att man inte bryter strömmen först (måttlig),
- att det inträffar ett jordfel när man bökar med koppen mot kabelhärvan där i (måttlig) och
- att man med andra handen/foten har kontakt med jord (låg).

J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Lamputtag har jag så montera ett sådant sen en lamp-stickpropp med dubbelisolerad sladd rätt in i sockerbiten är ok?
Ja, det är bra lösning så slipper man fundera.
 
Tack Bo för tipsen. Plockade ned lampan för att sätta ett uttag, och passade på att kolla hur trådarna går igenom röret. Nu ser det lite farligt ut igen eller hur (fas/tändråd isolering skadad där de kommer ut i nedre delen av röret). Röret är inte heller tillförlitligt jordat (till skillnad från hur det verkade vid min första mätning.)

Elledningar i rör, nötnings skada på isolering, risk för kortslutning, underhåll krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bytte de skadade trådarna. Genom att gå ner till 1.0 mm2 gick det att knöla igenom en isolerad kabel:
Gammaldags telefonheadset upphängt, vitt och brunt, mot en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skarp kant som skruvar in sig i kabeln. Inte optimalt (men åtminstone är det nu ett extra lager isolering att nöta på där):

Närbild av en hand som håller ett metall- och plastföremål, möjligen en vattenkran eller ett verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns ju jävligt farligt, om någon (barn t.ex.) får för sig att rotera lampan (leka takfläkt), kanten skruvar in sig i fasen och röret blir strömförande. Då riskerar nästa lampbytare/demontör en tvåhands-dödsfälla mellan röret och de jordade metalldelarna om hen glömt att bryta strömmen.

Elektriska ledningar och komponenter inuti en trälåda, möjligen en del av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vore det månne säkrare att ha hela lampan ojordad, även om den inte är fullständigt dubbelisolerad? Jag kan alternativt tänka mig att jorda röret genom att koppla en tredje bit gulgrön ledare från ubåten och skruva fast den mellan brickan och muttern i mitten av "trädosan", som har god kontakt med röret.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att du är gott på rätt väg. En RKK 3G0.75 mm² kanske vore nästa steg för att få lite glapp mot vassa kanter?

Att lämna armaturen helt ojordad begränsar dess användning till gamla isolerade rum med ojordade uttag. Det vore lite synd.

Det skulle behöva tillföras här är ett kopparsvep över röret anslutet till skyddsjord så att man fångar eventuella isolationsskador av sladden som löper i röret.
 
Tack! Sådan 3 x 0.75 mm2 kabel hade varit perfekt, hade dock ingen hemma. Kopparsvep låter perfekt och lättmonterat. Antar att det bara är att klämma in ena änden av en ny jordledare (från ubåten) mellan svepet och röret?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och så kanske det går att slip/fila ner dom vassa kanterna lite?
 
Och så kanske det går att slip/fila ner dom vassa kanterna lite?
Med en liten rundfil går det att få hålet i den lilla hylsan där kabeln gör 90° något mjukare. Men hylsan har en invändig gänga i vilken röret skruvas, och änden på detta är inte så vass men trycks oavsett in i isoleringen om man skruvar mer. Nåja, tänker nöja mig nu och avsluta detta projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.