Jag har två Comhem-uttag i min lägenhet, ett nere i vardagsrummet och ett uppe i ett av sovrummen. Intill sovrummet har jag mitt kontor, därav har jag placerat modemet uppe för att få en bra uppkoppling till datorerna i kontoret.

Problemet är att jag har enheter på nedre våningen som också ska ha internetuppkoppling och alla fungerar inte trådlöst. Så jag behöver få ner en kabel på något smidigt sätt.

Eftersom jag har två Comhem-uttag undrar jag om dessa kan vara seriekopplade? I så fall bör jag ju rimligen kunna nå det nedre uttaget från det övre, såvida det finns plats i röret för en TP-kabel. Är det någon här som installerat Comhem-uttag som vet hur det bör vara kopplat?

Har inga bra placerade telefonuttag så detta ser ut som den enda bra lösningen förutom att dra en kabel i kabellister hela vägen och det vill jag undvika.
 
Det beror lite på husets ålder hur det är kopplat så enklast är att öppna och titta efter. Det brukar inte vara någon bra ide att dra in en datakabel i samma rör som en koaxialkabel det brukar bli trångt men det beror på hur rören/slangen är lagt och vilken "tråd" man använder. Ofta kan man "smyga" ner en kabel mellan våningarna så att det nästan blir osynligt. Fundera på vart skåp, garderober, dörrar, klädkammare mm är samt hur du kan utnyttja den typen av utrymmen för att dölja dragningen.
 
Huset är byggt 1993 så inte allt för gammalt, ska öppna och kika imorgon.

Har svårt att smyga ner den då det inte finns några skåp eller garderober alls på nedervåningen och det är en ganska bra bit att dra kabel. Men visst jag kan dra den i kanaler efter taklisten så kommer den knappt synas, men det hade vart enklare att gå ner via det röret om det nu inte är för trångt som du säger.

Enklast hade vart att borra ett hål genom golvet, men då det är vattenburen golvvärme så vågar jag mig inte på det. ;)
 
Kan inte homeplugs vara ett alternativ då?
Slipper dra kabel och bör leverera bra hastighet ifall du väljer lite snabbare system.
 
I ett husbygge -93 borde är det antagligen lägenhetsstjärna, dvs du har egen kabel från förstärkare, sedan så är uttagen seriekopplade i lgh. Borde gå att byta ut kabeln mellan uttagen till en tunnare och samtidigt dra i TP-kabeln, men det är inget du "får" göra själv med tanke på möjlig ingress. Homeplugs är nog det smidigaste alternativet.
 
Kikade idag och det ser allt ut att bli lite trångt. Har ingen lust att ta bort några befintliga kablar just p.g.a. att jag då får återställa det. Homeplug är inte något alternativ, det fungerade inte bra här (har testat). Troligen för att våningarna sitter på olika faser och då blir det ju lite galet ibland. Trådlöst fungerar, men för att få ut den hastighet jag vill ha så krävs en rätt dyr router (över 2000 kr).

Så det får bli ett par meter kabel genom lite väggar och så istället.

Tack för alla svar!
 
Jag hade tidigare lankabel + koax för TV + telefonkabel i samma 16-rör. Gick bra att dra i med kabelsmörja. Se till att välja en tunn koax för TV.

Man får vara lite kreativ med hur man får ut kablarna ur dosan i ändan.
 
jimbomas skrev:
Homeplug är inte något alternativ, det fungerade inte bra här (har testat). Troligen för att våningarna sitter på olika faser och då blir det ju lite galet ibland.
Och är det inte det så är det ofta något annat. Homeplug kan jämföras med trådlöst. Det kan fungera bra, det kan fungera dåligt, det kan fungera inte alls, och det kan växla mellan alla föregående med slumpvisa intervaller.

När man betänker att tekniken är likartad, dvs att man modulerar en signal på en bärare som måste ta sig igenom ett medium med okända och varierande tranmissionsparametrar och dessutom störningar som man inte vet något om, så är det inte konstigt att det blir vad det blir. Dedicerad tråd lider inte av något av dessa i tillnärmelsevis samma omfattning. Går inte att jämföra.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och är det inte det så är det ofta något annat. Homeplug kan jämföras med trådlöst. Det kan fungera bra, det kan fungera dåligt, det kan fungera inte alls, och det kan växla mellan alla föregående med slumpvisa intervaller.

När man betänker att tekniken är likartad, dvs att man modulerar en signal på en bärare som måste ta sig igenom ett medium med okända och varierande tranmissionsparametrar och dessutom störningar som man inte vet något om, så är det inte konstigt att det blir vad det blir. Dedicerad tråd lider inte av något av dessa i tillnärmelsevis samma omfattning. Går inte att jämföra.
Ja det kan såklart ha en mängd olika orsaker. Jag fick kontakt, men inte bättre hastighet än med min nuvarande router som har ett par år på nacken. En nyare AC router bör vara tillräckligt för mina krav, men den kostar en bit över 2000kr och det tycker jag är lite saftigt för det är bara till PS3 och Mediaspelare jag behöver ha högre hastighet än vad jag har i det trådlösa nätet idag.

Så det får bli en kreativ kabeldragning genom trappan och dölja så gott det går med kabelkanaler.

Har någon tips på kanaler av bättre kvalitet som inte tappar färg för snabbt?
 
Jag har handlat alla mina kanaler på Hornbach. Bra pris och sortiment och de har inte bleknat på sju år iaf. Men det finns säkert bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.