Borde finnas någon som köpt det. Men billiga larm har en tendens att ge många fellarm. Efter ett antal fellarm så bryr du dig inte. Då har du kastat pengarna i sjön.
 
De "billiga" larm som CO och andra butiker säljer är ofta av medelgod kvallité, men med gammal teknik. Det som var bra för 10 år sedan i larm finns i dessa lågprisprodukter.
Därför blir det inte så mycket billigare att köpa och du får mycket sämre service än om du går in till en riktig larmfirma, där de kan hjälpa dig med vad du behöver för ditt hus.
Ett larm är ofta en engångsutgift, så sätt in ett ordentligt från början och du kan sova tryggt både hemma och borta lång tid framöver.
 
Bra trådlösa larm med duplexkommunikation finns nog inte på Kjell eller Classe, de är ganska dyra, klart du ska ha trådbundet, det enda seriösa.
 
På vissa våglängder kan larmet störas av exempelvis taxibilar. Säg att grannen beställt en taxi som står och väntar utanför. Hans radio kan störa ditt larm så att du får ett fellarm. Inte så kul.
 
Du hittar trådbundna bla här:
http://www.alarmbutiken.com/
tex POWER608 för 4000Kr, 6000Kr med GSM uppringare POWER408 5000Kr

....som du ser så får du inte ens knappsatsen för under 1500Kr på ett riktigt larm som är med SBSC-intyg. Det lkostar att ligga på topp.
 
Jag har trådlöst, som jag håller på att installera nu. Köpte samma som aroundio kör med. De påstår att det har så gott som inga fellarm. Jobbar på 800 Mhz området. Köpte mitt från england

http://www.globalhomeprotection.co.uk

Kostnad ~15000. Då ingår 4 PIR, 3 dörrkontakter, 1 GSM-enhet som sitter i centralen. Och ett brandlarm.
 
Hund...Där har du Larm med åtgärd. även trådlöst, portabelt, och som inte störs av taxibilar, åska, blåst strömavbrott... :)
 
Största skillnaden mellan CO och 608 är SBSC-intyget (Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering) som innebär för produkten.
- Krav på uppfyllande av aktuella normer och standarder
- Krav på bl.a. miljötålighet och funktioner
- Krav på testrapporter från godkända oberoende laboratorier
- Krav på installations och bruksanvisningar på svenska
- I förekommande fall görs årsvisa kontroller av fabrikerna


CO larmet (AEI-981) är GAMMAL TEKNIK och har funnits i mer än 15 år och ger dig inte den tillförlitlighet och trygghet du bör eftersträvar.
Tex centralenhet tillsammans med knappsats! Tjuven har hela larmet framför sig när han/hon kommit fram till knappsatsen! Ett kraftigt tag med kofot bakom skåpet och dra till så är alla kablar avrivna och larmet tyst.
608 har däremot separat knappsats, siren och centralenhet. Centralenheten håller för slag och kan gömmas undan från knappsatsen. Det kostar mer att göra fler lådor och få larmet godkändt av SBCS.

Var inte dumsnål och släng bort pengarna på gamla larmkonstruktioner, för du kommer bara att ångra dig när det börjar strula och får då köpa ett nytt till ännu högre totalkostnad.

Skulle kunna tänka mig att ha ett sådant CO larm i lekstugan.  ;D
 
B
Håller med Thomas 33. Att ha huvudenhet och manöverpanel i samma enhet är inte bra.

När du kommer hem, så måste du ju kunna stänga av larmet innan det går. Det innebär att tjuven också kommer åt huvudenheten innan det hunnit skicka larm. En professionell installation innebär att man sätter huvudenheten i larmat område, eller så att tjuven måste ta sig förbi larmat område.

Finns det fjärrkontroll eller extra manöverpanel att köpa till?
 
thomas33 skrev:
CO larmet (AEI-981) är GAMMAL TEKNIK och har funnits i mer än 15 år och ger dig inte den tillförlitlighet och trygghet du bör eftersträvar.
Bara för att det är en gammal teknik så behöver det inte vara dåligt....

thomas33 skrev:
Tex centralenhet tillsammans med knappsats!  Tjuven har hela larmet framför sig när han/hon kommit fram till knappsatsen! Ett kraftigt tag med kofot bakom skåpet och dra till så är alla kablar avrivna och larmet tyst.
Det går att montera upp till 3 stycken lösa knappsatser till det larmet. Så där skiljer det inget mellan larmen. Hur många kanppsatser som man kan ha på 608:an vet jag dock inte, men 3 st (4 totalt med den i locket) lär ju räcka .

thomas33 skrev:
608 har däremot separat knappsats, siren och centralenhet. Centralenheten håller för slag och kan gömmas undan från knappsatsen. Det kostar mer att göra fler lådor och få larmet godkändt av SBCS.
608:an säljs även med knappsats på lådan, fast inte i sverige. CO-larmet går också att gömma undan om man kompletterar med lösa knappsatser......
 
Har själv ett AEI-981 hemma, vilket har varit i drift nu i 2,5 år utan några driftsproblem.

Har 2 stycken fjärrpaneler anslutna för att kunna "gömma" huvudenheten.
Det enda negativa som jag har upplevt med det "larmpaket" som CO säljer är att IR-dekarna från AEI har dålig täckning, dvs få "strålar" som bevakar rummet. Sedan har larmet "bara" 6 zoner som går att programmera. Vill man ha många IR och magnetbrytare så får man parallellkoppla dem på de zoner som finns.

Ett tips till den som ändå är intresserad av larmet är att om man vill ha en sabotage-krets på sina ingående komponenter så serie koppla dessa med larmboxens dörrkontakt (sabotageskydd för lådan). I praktiken får man då 6+1 zoner dvs 6 programmerbara och en sabotage zon.
 
Inget fel alls på COs larm. Monterade en AEI central hos mina föräldrar för ca 15 år sedan. Inte ett enda problem med deras larm (ok ett falsklarm, men det är väl ok på 15 år). Larmet har vid två tillfällen gjort så att de undvikit inbrott. En gång bände de en altandörr så larmet gick (magnetgivare). Andra gången slängde de en sten genom balkongdörren och öppnade från insidan, när de tog ett steg inannför dörren utlöste IR-deckaren och larmet gick och buset försvann.

Mao köp ett larm på CO och känn dig säker, ger inte mycket för väktartjänster som kommer och klistrar tejp på rutorna efter 1-2 timmar.
 
CO larm är leksaker för hempulare, inte inbrottslarm. Visst, det tjuter osv i 9 fall av 10, men det räcker inte. Det MÅSTE GARANTERAT fungera i 100% av fallen. Där kommer godkännadet in i bilden. För att klara ett godkännade krävs hög kvalitet med hårda prov bla ang EMC etc. Om CO larmen hade fungerat så bra som vissa tycks tro hade aldrig de andra pryttlarna kunnat finnas kvar på marknaden. Det är bara att välja; en Trabant som för väsen och spottar och fräser och fungerar för det mesta eller en Merca som spinner som en katt och aldrig gör ägaren missnöjd. Satsa på kvalitet, skillnaden på ett par tusenlappar på en investering som ska fungera i 10 år framåt är löjlig !
 
Det dummaste jag hört på länge.
Köpa Merca och den bara går. Fin jämförelse. Antar att du inte har Merca själv. Den som köper en Merca idag får räkna med att den kräver dyrare service än en standardbil samt att en Merca rostar till molekyler som gör den obrukbar inom några år. Är det likadant med de s.k kvalitetslarm=dyrare larm som du talar så varmt om dvs de kräver ständig service/översyn för att funka samt att man efter några år måste byta till nytt system för att få den sk 100%-funktionen?

Ok, många larminstallatörer kör säker Merca för med de priser de tar för att "tatta" lite kabel har man råd med Mercas priser och servicar, man spelar liksom på samma nivå......
 
Detta inlägg hamnade i en annan tråd innan jag hittade denna, men, men...

Jag måste få fråga somma som k.sork...
Vad är det för fel egentligen på Clas Ohlsson larmet från AEI, HA981?

Jag ska installera larm i villan och har just köpt deras larmpaket för att titta närmare på det.
Det verkar vara hur flexibelt som helst och med en hel del av alla funktioner som ni nämner att 'dyrare' larm har.
Tex;
- 6 oberoende sektioner, omprogrammerbara hur som helst. (Tidsfördröjning, Ej fördröjning, Alltid på, osv)
- Separat sabotageslinga
- Både NO och NC slingor, separat/kombinerat på varje sektion
- Centralen ringer upp valfritt nummer, SMS, larmcentral, mm Talmeddelanden.
- Fjärrmanövrering av hela centralen
- Flera olika separata larmutgångar för sirener (tystnar efter inställbar tid), Blixtljus som är aktiverat tills manuell avstängning, Lampstyrning, mm
- Panikfunktion för direkt, tyst larm till bevakning
- Direkt larm med siren och allt.
- Intern (och anslutning för extern) mikrofon för att få ljud upptagning vid larmuppringning.
- Upp till 4 separata kodpaneler med kodad informations överföring
- osv...

Jag ser inga fel i själva funktionerna som finns i larmet.

Att larmet sedan är tillverkat i Asien och kostar 1295 istället för ett svenskt för mycket mer, behöver ju inte innebära att det är sämre för det.

Och som sagt, 15 år gammal teknik fungerade ju då och bör väl fungera lika bra idag. Jag ska bevaka fönster och dörrar från 1952 och de fungerar fortfarande på samma sätt som en ny dörr eller fönster...

Sedan är som sagt inte komponenterna 15 år gamla utan mitt larm är tillverkat i okt-05. Magnet kontakterna för fönstren ser ut och fungerar precis likadant idag som för 15 år sedan då jag hjälpte till att installera många larm. Däremot har IR-tekniken utvecklats en hel del så där lönar det sig nog att satsa på en dyrare variant.

Och att påstå att ett godkännande skulle vara mycket bättre kan jag bara köpa till viss del.
Som listades tidigare så innebär ett godkännande:
- Krav på uppfyllande av aktuella normer och standarder
- Krav på bl.a. miljötålighet och funktioner
- Krav på testrapporter från godkända oberoende laboratorier
- Krav på installations och bruksanvisningar på svenska
- I förekommande fall görs årsvisa kontroller av fabrikerna

Bara för att ett larm är godkänt enligt ett laboratorium i Tyskland gör ju inte att larmet kommer att fungera felfritt resten av livet. Det medför inte heller att det sker en automatisk årlig kontroll av larmet. Sätter man ett godkänt larm i en fuktig källare så kommer det inte att hålla heller. Även om larmmodellen är testad så är inte den larmcentral som just du köper, testat av laboratoriet. Måndagsexemplar finns även hos de finaste familjer.

CO's larm hade fullständiga installations- och kodningsmanualer på svenska. Där blev jag faktiskt imponerad.

På sista punkten så antar jag att insändaren menade att fabrikerna kontrolleras årsvis och inte att fabrikerna kontrollerar de redan installerade larmen årvis... Jag förutsätter att även Asien har en funktionskontroll innan produkterna skeppas ut...

Har någon något vettigt och precist att säga om larmet mer än att allt på CO är bara skit så vore jag tacksam...


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.