Hej
För några månader sedan flyttade vi till ett nytt (för oss) hus. Tidigare så borde vi i ett litet hus där vi hade ett ganska okomplicerat fjärrvärmesystem.
Nu är det både radiatorer och golvvärme, med trevägsventiler, bypass etc. Har inte riktigt förstått mig på installationen än men en sak som gör mig otroligt är cirkulationspumpen för golvvärmen. Det hörs bara ett klickljud i den när den strömsätts. Ibland lite brummande. Ägaren innan stängde av elen till pumpen när elkrisen kom, även några ventiler till golvvärmeslingan var strupna när vi flyttade in.
Hur som, pumpen skapar inget ljud som jag är van vid och den här ingen skruv utan en plastkåpa. Kåpan är svårt att ta av då pumpen sitter ganska nära en vägg. Kan det vara så att den är död? För mig känns det som att motorn inte startar utan bara rör sig en halv grad men som sagt jag har ingen erfarenhet med dessa pumpar. Kan inte hitta någon nyttig info på nätet... :(
Kommer jag kunna se något mer om jag lyckas ta av kåpan?
 
  • Grå och röd strömbrytare med kabel, säkrad av en handduk, mot randig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför all isolertejp? Värmeförlusterna värmer ju ändå rummet som ska värmas. Bort den och försök hitta någon märkning som talar om vad det är för grejer och ta fler bilder.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Hej igen
Nu har man äntligen haft lite tid å titta på.
Strömsatte pumpen, den blir jättevarm efter några timmar, värmen stiger upp i ledningen, men golvet i badrummet ovanför pannrummet verkar inte bli varmare. Returledningen känns också ganska kall.
Pumpen är 15-14B på 25W, antar motorn fastnat i något mellanläge, går inte att se om något snurrar inuti.

Är det bara att byta?
 
  • Elektrisk apparat med kondensatorer, hand, verktyg, teknisk, isoleringstyg, orange bakgrund med trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som att det är just den mekaniska delen som strular så det blir nog en ny pump snart.
 
S Sobotson skrev:
Verkar som att det är just den mekaniska delen som strular så det blir nog en ny pump snart.
Oklart vad du avser med "mekaniska delen", drivsidan som jag länkade till omfattar de rörliga delarna. Den resterande delen i mässing är det knappast någon ide att byta.
Lycka till👍
 
Ah juste!
Det är ju nästan en hel pump som saljs där.
Tack för hjälpen!
Nu får jag bara lösa hur jag sen får bort all luft från systemet, pannan är i nedre plan, golvvärmen ovanför. Har inte riktigt förstått alla rör än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.