Y
Det är ju helt hopplöst att lyckas få hem någon hantverkare bara för dra silikon i badrum, så funderar på att försöka själv men vill isf ha verktyg för få det jämnt och fint.

Det är ovanpå golvsocklarna jag verkligen vill få rakt och fint.
Helst triangelformat, inte radie, då jag tror på snickarens teori att man annars får så tunna ytterkanter så den lättare börjar släppa.


Jag är nyfiken på detta med att ha ett verktyg när man ska glätta silikon. (heter det så?)

Nu är jag inte riktigt sugen på ta förstora risker då det är i mitt badrum, så tänkte bara kolla vad ni tycker om Cascos gummispackel. Tycker formerna på den ser så luriga ut. Begränsade.

cascosealfix.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltema har en annan lösning
86-4512_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foerch såg ju ut att ha fler vinklar/former
276759923_20122308140904_600x600_Fit_0_0.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2003235978_20122308140857_600x600_Fit_0_0.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta annars en glasspinne och slipa till den till den tjocklek/form du vill ha på silikonfogen.
 
Fingret!

Med lite känsla och en skål med vatten och diskmedel får man grymt bra resultat!
 
Y
Fast mina fingrar har bevisat sig vara dåliga förr på detta. Och nu är det viktigt att det blir fint. :p
 
Biltemas är inte bra för dom små gummi grejorna trillar av
 
Proffesionella fogare kör med träverktyg som dom täljt till och förvarar dom i en liten hink med såpavatten. Då fastnar inte fogmassan på dom.
 
T
Varför inte hårdfog istället uppe på sockeln eller latex som man sedan målar ut på?

Silikon är något jävla skit som bara drar till sig smuts och man kan inte komma nära med målarfärg för den fäster inte i närheten av silkonet.
 
ullberg
Matti_75 skrev:
Proffesionella fogare kör med träverktyg som dom täljt till och förvarar dom i en liten hink med såpavatten. Då fastnar inte fogmassan på dom.
Eller fogpinne som de kallas.

http://webshop.leifarvidsson.se/SE/...er/fogsprutor/tillbehor-for-fogning/2918.html

Jag har själv kört med något som liknar de du visar från foerch, någon form av liten gummiskrapa, dock inte lika exklusiva som dessa verkar vara. har funkat hyggligt, men jag kör nog hellre med ett finger i såpvatten och hävdar att det ser mer "äkta" ut med lite defekter...
 
Gör inte så stor affär av det hela. Gör en egen av valfritt material. Knepet ligger inte i vilken typ av spatel du har utan att få det snyggt i alla hörn där krävs det lite övning. Om du inte vill gegga så använd maskerings tejp i början några mm ifrån själva fogen för att skydda övrigt material. Sedan är det bara att köra, fogen brukar släppa för eller senare iallafall så se det som förbrukningsvara, fogen alltså.

Pär
 
Y
Är latex godkänt för våtutrymme? Tycker all latex släpper inom kort. Silikonet står emot rörelser mer.


Känns som en himla process att maskera, foga, maskera, måla. Blir det så mycket bättre så det är värt det?
 
Maskeringen är inte till för att fogen skall bli bra utan som kladdskydd för det som blir över när du för din spatel över fogen. Tänkte bara om du var orolig för att få silikon överallt.

Pär
 
Y
Jo precis, men är mer bekymrad att lyckas få en jämn yta. Fast har börjat laddaupp nu inför att öva lite på spillmaterial. Smått ångest om detta med silikon eller badrumfog dock...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.