A
Hej,

Köpte några Fresh friskluftsventiler, valde en bullerdämpande variant. Blev lite förvånad då jag insåg att röret endast består av två/tre lager mjukt material som närmast liknar ett ihoprullat liggunderlag! Förstår att detta minskar ljudets fortplantning.

Dock undrar jag om detta verkligen är fuktsäkert? Mycket av det mjuka materialet är exponerat mot luft. Jag har tätat röret ytterkanter mot väggen, men delar av ändarna (snittytan) är exponerade utåt då stosen bara täcker hålet och inte hela ytterkanten. Gallret ytterst gör det men sluter inte tätt. Dessutom är mycket material på insidan i direktkontakt med luft. Suger inte detta åt sig fukt? Tänker jag galet?

Bifogar en bild på genomföring innan jag tätat yttre kanten, målat träet och monterat stos+galler.

HGJC978_d.jpg

Samt ett försök att illustrera att snittytan är delvis exponerad (som i inte lufttätt) bakom stos och galler:

1akaebD.jpg
 
Redigerat av moderator:
A
Ett alternativ jag tänker mig är att byta till vanligt plaströr och fästa ett tunt lager ljuddämpande material på dess insida istället, då skulle det bli tätt runt röret och det mjuka materialet skulle inte kunna bära fukt vidare till vägg. Något sämre ljuddämpning såklart. Eller oroar jag mig i onödan?
 
Tvivlar på att materialet skulle suga åt sig fukt som sen sugs upp i väggarna, det låter långsökt. Men är du orolig så stoppa in det mjuka röret i ett hårt plaströr.
 
Knappast möjligt. Luft ger ifrån sig fukt när den kyls. Friskluften värms när den kommer in i huset och eftersom den tidigare varit kall är den garanterat torrare än övrig inneluft som ni som bor i huset fuktar ner genom andning, dusch etc. större risk med frånluftventiler i så fall. Det enda du behöver säkerställa är att gallret ligger på så det inte kan rinna in regnvatten.

Röret ska också luta milt så eventuell fukt rinner utåt, men även om det inte gör det så kommer det endast in vatten om regnvatten har en väg att rinna in.
 
Det finns regnskydd att köpa och fästa på fasaden ovanpå gallret för att hindra vatten att komma in. Då borde det vara ännu säkrare.
sandstorm skrev:
Hej,

Köpte några Fresh friskluftsventiler, valde en bullerdämpande variant. Blev lite förvånad då jag insåg att röret endast består av två/tre lager mjukt material som närmast liknar ett ihoprullat liggunderlag! Förstår att detta minskar ljudets fortplantning.

Dock undrar jag om detta verkligen är fuktsäkert? Mycket av det mjuka materialet är exponerat mot luft. Jag har tätat röret ytterkanter mot väggen, men delar av ändarna (snittytan) är exponerade utåt då stosen bara täcker hålet och inte hela ytterkanten. Gallret ytterst gör det men sluter inte tätt. Dessutom är mycket material på insidan i direktkontakt med luft. Suger inte detta åt sig fukt? Tänker jag galet?

Bifogar en bild på genomföring innan jag tätat yttre kanten, målat träet och monterat stos+galler.

[bild]

Samt ett försök att illustrera att snittytan är delvis exponerad (som i inte lufttätt) bakom stos och galler:

[bild]
 
Förhoppningsvis är röret gjort av foam med slutna celler och är då lila tätt avseende vattenånga som det vanliga modulröret i hårdplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.