Jag börjar behöva en dammsugare i garaget då det blir en del sågande med kap/ger och excenterslipande. Räknar med att det funkar bättre än maskinernas egna påsar. Sen kanske det är bra i huset också vid borrande och finslipning.

Jag har mest blå bosch och av den enkla anledningen så kollar jag främst de blå dammsugarna om inte det finns något bra skäl att välja något annat. Det jag tänkt koppla till dammsugaren är GCM 8, GEX 125/150, GOP, GSB mm.

Men jag är lite fundersam kring deras billigaste, GAS 15 L för 2100 kr - jag hittar i princip inga uttalanden alls om den då jag googlat runt utan det handlar mest om dyrare maskiner. Vad är det egentligen jag går miste om med 15 L? Suger den sämre? Mindre tät? Blir full fort? Jag antar att jag inte har några avancerade behov och jag kommer inte att använda den jätteflitigt så påskostnaden tror jag inte är något problem. Sen har den väl veckfilter också? Slutligen verkar den också vara ersatt av "GAS 20" på bosch svenska sajt men den verkar ingen sälja?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Det där var visst ingen populär dammsugare. Nu har jag använt sökfunktionen lite mer och kommit fram till att hastighetsratt vore bra för att anpassa sugeffekten till verktyget och användningen. Kollar sedan på ett par webshoppar och ser att priserna då verkar sticka iväg till 4-5 tusen (i Sverige):

Bosch GAS 35L SFC+M
Makita 446L
AEG AP300ELCP
Kränzle Ventos 30E
Festool CTL26E

Någon rekommendation bland dessa? Passar alla dessa mina Bosch-maskiner rakt av?

Och, finns det ändå något pålitligt och effektivt alternativ i lite lägre prisklass?
 
Tack för tipset! Den ser ju riktigt bra ut, till ett lägre pris.

Jag tog en titt på en sådan på byggmarknaderna idag. Jag blev lite förvånad över hur hög den är. Jag tänkte att den skulle få plats under en hylla i garaget men där går den inte riktigt in. Såg också en Kärcher WD 7.700 P som verkade likartad men lägre, om än lite dyrare. Så nu har jag med den i funderingarna också.

Är inte så hemma på verktygsutblås- och slangdiametrar - vilka verktyg kopplar du till din dammsugaren och behöver du någon adapter?

*Edit* Nu har jag kollat lite närmare på utblåsen på mina maskiner. Kap/gerens är ju betydligt grövre, ca 45mm jämfört med de andras ca 28mm. Manualerna säger "19mm slang" för excenterslipen, sticksågen och multimaskinen och "36mm slang" för kap/geren - behöver jag två olika slangar också? Blir 19mm för strypt för kap/geren eller 36mm för otympligt för de andra mer mobila verktygen?
 
Redigerat:
anden2000 skrev:
Tack för tipset! Den ser ju riktigt bra ut, till ett lägre pris.

Jag tog en titt på en sådan på byggmarknaderna idag. Jag blev lite förvånad över hur hög den är. Jag tänkte att den skulle få plats under en hylla i garaget men där går den inte riktigt in. Såg också en Kärcher WD 7.700 P som verkade likartad men lägre, om än lite dyrare. Så nu har jag med den i funderingarna också.

Är inte så hemma på verktygsutblås- och slangdiametrar - vilka verktyg kopplar du till din dammsugaren och behöver du någon adapter?

*Edit* Nu har jag kollat lite närmare på utblåsen på mina maskiner. Kap/gerens är ju betydligt grövre, ca 45mm jämfört med de andras ca 28mm. Manualerna säger "19mm slang" för excenterslipen, sticksågen och multimaskinen och "36mm slang" för kap/geren - behöver jag två olika slangar också? Blir 19mm för strypt för kap/geren eller 36mm för otympligt för de andra mer mobila verktygen?
Kör min till kap-ger, bordssåg, excenter, bandslip, deltaslip samt abranethandslip. Alla verktyg passade direkt för mig och jag kör med standardslangen utan problem. Som du ser på bilden medföljer även en adapter vilken kanske passar din kap-ger. Dock så bör du vara medveten om att de flesta kap-ger sågar inte är konstruerade för bra spånupptagning även med dammsugare påkopplad. Så du kan förmodligen inte förvänta dig ett dammfritt resultat oavsett maskin och slangdiameter.
 
anden2000 skrev:
Tack för tipset! Den ser ju riktigt bra ut, till ett lägre pris.

Jag tog en titt på en sådan på byggmarknaderna idag. Jag blev lite förvånad över hur hög den är. Jag tänkte att den skulle få plats under en hylla i garaget men där går den inte riktigt in. Såg också en Kärcher WD 7.700 P som verkade likartad men lägre, om än lite dyrare. Så nu har jag med den i funderingarna också.

Är inte så hemma på verktygsutblås- och slangdiametrar - vilka verktyg kopplar du till din dammsugaren och behöver du någon adapter?

*Edit* Nu har jag kollat lite närmare på utblåsen på mina maskiner. Kap/gerens är ju betydligt grövre, ca 45mm jämfört med de andras ca 28mm. Manualerna säger "19mm slang" för excenterslipen, sticksågen och multimaskinen och "36mm slang" för kap/geren - behöver jag två olika slangar också? Blir 19mm för strypt för kap/geren eller 36mm för otympligt för de andra mer mobila verktygen?
19mm fungerar hjälpligt men 27mm är bättre till handmaskiner.
För stationära maskiner typ Kap/ger så behövs ung 36mm
För dammsugning behövs åxå 36mm slang.

Alla maskiner som räknats upp i tråden är nog ganska bra grejer, om du är inne på Festoolspåret så finns även en mini resp midi som är populära och är billigare, mindre o smidigare än 26E.
 
Helioz skrev:
Kör min till kap-ger, bordssåg, excenter, bandslip, deltaslip samt abranethandslip. Alla verktyg passade direkt för mig och jag kör med standardslangen utan problem. Som du ser på bilden medföljer även en adapter vilken kanske passar din kap-ger. Dock så bör du vara medveten om att de flesta kap-ger sågar inte är konstruerade för bra spånupptagning även med dammsugare påkopplad. Så du kan förmodligen inte förvänta dig ett dammfritt resultat oavsett maskin och slangdiameter.
Ok, tryggt att höra. Annars får jag väl fixa adapter då behovet uppstår.
 
Nimajneb skrev:
19mm fungerar hjälpligt men 27mm är bättre till handmaskiner.
För stationära maskiner typ Kap/ger så behövs ung 36mm
För dammsugning behövs åxå 36mm slang.

Alla maskiner som räknats upp i tråden är nog ganska bra grejer, om du är inne på Festoolspåret så finns även en mini resp midi som är populära och är billigare, mindre o smidigare än 26E.
Faktiskt så hade jag precis upptäckt de där två mindre Festool-maskinerna. Mycket intressanta, då jag gärna håller nere storleken så mycket det går. De mindre påsstorlekarna tror jag är okej för mig som inte kör yrkesbruk. En detalj, men lite synd att mina l-boxxar inte passar på det där fina systainer-fästet.
 
Köp i så fall midi annars blir det dyrt med påsar

Mini är bra men tänkt för dom som har riktigt dåligt med plats
 
Ett alternativ kan ju också var Fein Dustex. Jag har själv en 40 som jag är väldigt nöjd med. Den blir dock ganska tung när påsen är full men jag har medvetet valt att ha den stora. Finns ju i 25 l också. Köp dock påsar samtidigt eftersom de är lite svåra att få tag i. Beställde min från Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.