LudvigLindell
Hej!
Vi har nyligen köpt hus med bergvärmepump. Jag är inte så haj på bergvärmepumpar, men jag tycker att trycket på köldmediet verkar lite lågt, ca 0,2 bar vid drift enligt givaren.

Jag bifogar bilder på framsidan där man kan se trycket för R410a och vattnet samt givarinformation från pumpens skärmpanel.

Jag vill gärna förstå om något är fel och varför det är fel om så är fallet.
Dags att boka service?

Modell: Daikin EGSQH-A9W (EGSQH10S18AA9W).
Köldmedium: R410a
 
  • Värmepumpsdisplay visar 31 grader. Tryckmätare, knappar och symboler. Teknisk utrustning, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturvärden för ett värmesystem, inklusive utomhus och diverse ledningstemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturinformation för en värmepump eller kylsystem på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätarna visar inte trycket på gaskretsen utan på vattnet i systemet (radiatorkretsen t.ex) respektive brinekretsen som går ner i borrhållet (köldbärare)
 
LudvigLindell
alm82 alm82 skrev:
Mätarna visar inte trycket på gaskretsen utan på vattnet i systemet (radiatorkretsen t.ex) respektive brinekretsen som går ner i borrhållet (köldbärare)
Aha, okej tack! Ser resterande data okej ut då?
 
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Aha, okej tack! Ser resterande data okej ut då?
Diffen på köldbären bör vara högre. Förmodligen har pumpen just startat. Ta ett kort när du vet att den gått ett längre tag. Då kan man utvärdera. Jag har lite kallare ute men diffen på min köldbärare ligger på ca 3 grader. Skärmdump av gränssnitt för smart hem, visar inomhus och utomhus temperatur, värmepumpsinställningar, och kylmedelsflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.